Hem > Samhälle > Osynliggörande i media

Osynliggörande i media

Som några av er kanske känner till så skriver jag en bok som handlar om samhällshistoria. Jag  kommer i boken att ta upp hur män och kvinnor levt olika århundraden och sedan  jämföra detta med hur vi lever idag. Jag kommer också ta upp hur könsrollerna skapats, när de skapades och hur de påverkar oss idag. Jag sitter just nu och filar på avsnittet om våld och våldtäkter mot män och kvinnor. Jag kommer att göra det som är förbjudet: skriva om vem det, enligt BRÅ, är som utför de flesta våldtäkterna och misshandelsfallen. Det som är hyshpysh. BRÅ skriver det själv och jag använder BRÅs rapporter vid flera tillfällen i min bok. Visste ni förresten att det enligt en undersökning bland ~2 500 högskolestudenter i Norge är fler män än kvinnor som utsätts för våld i nära relationer? Det, ni. Och japp, det är med i min bok.

Eftersom min bok tar upp både mäns och kvinnors orättvisor kommer jag stå mitt mellan. Jag kommer förmodligen ratas av feministgrupper eftersom jag tar upp mansproblem och ifrågasätter att över 50 % av kvinnorna i Sverige utsatts för våld i nära relationer (jag påstår inte att det inte är sant, jag bara ifrågasätter vad som verkligen menas med ”våld”), men jag tar också upp kvinnors problem som lätt ratas av gubbslem som tycker kvinnor bara gnäller och gnäller. Nåja, återstår att se.

Vad jag skulle komma till var stycket jag precis skrivit ang. vem det är som begår våldtäkter:

I Norge har man gått ut med att en majoritet av våldtäktsmännen är just män från andra kulturer, på grund av att de har en annan syn på kvinnor och ett starkt behov att kontrollera andra, i synnerhet kvinnor, menar Aftenposten (Molstad, 2009). Detta kan man ju fråga sig hurivida det väl stämmer och hur tillämpningsbart det är i Sverige. I BRÅs rapport Brottslighet bland personer födda i Sverige och utlandet (2005:17) skriver man: ”Andelen utrikes födda som registrerats som misstänkta för våldtäkt var 4,5 gånger högre än andelen registrerade bland dem med svenskfödda föräldrar. När det gällde misshandel mot obekant man var deras andel 4 gånger högre” (BRÅ, 2005:17, s. 19). I rapporten syns också en tabell som radar upp värden för risk att begå vissa brott. Etniska svenskar utgör värde 1 för våldtäktsbrott, invandrares barn får värdet 1,8 och utrikes födda når upp till värdet 5,0: ”Av tabellen framgår att de utrikes födda har särskilt höga överrisker när det gäller allvarliga brott som dödligt våld, våldtäkt och rån” (ibid., s. 43).

Min första fråga är: Varför synliggörs inte detta i media?

Min andra fråga är: Var finns FI i detta? Var är alla andra feminister? Näe, jag får sluta kalla mig feminist om detta inte är vad feminister ska bry sig om: alla människors rätt till drägliga liv oavsett kön. Luktar det dubbelmoral? Luktar det att skuldbelägga den svenske, vite mannen men glorifiera den invandrade? Ingen aning..

Min tredje fråga är: Har ni några tips till mig i mitt bokskrivande? Ni har inte läst boken, I know, men har ni några spontana tips? Ni som läser böcker om genus, könsroller, historia och liknande, vad tycker ni är bra och  vad tycker ni är dåligt? Vad tycker ni att folk som skriver om genus och könsroller, missar och vad tycker ni är överflödigt? Jag önskar jag kunde lägga upp den här och låta er alla komma med ris och ros, men då kanske någon snor den.. eftersom den inte är publicerad och tryckt.. än ;o)

  1. 17 januari, 2010 kl. 13:56

    Hej Fredrika Bremer!

    Så spännande det låter med boken du håller på med. Lycka till med den!

    Jag tänker när jag läser det du skriver att det ÄR känsligt att nämna vilken kultur brottslingar kommer från, precis som du skriver. På något sätt kan det bli som att ”dra alla över en kam”, kanske rent av vara på gränsen till diskriminering.

    Jag kan tyvärr inte lagarna när det gäller diskriminering, men jag tror att det kan vara orsaken till att media är försiktig med att ange vilken kultur en brottsling kommer från. Ofta brukar det stå ”invandrarhärkomst” eller liknande, tycker jag.

    Sedan tänker jag att precis som du skriver så blir ju effekten av det, att den svenske mannen kanske skuldbeläggs i stället. Fast, om man ska vara noga, vem är egentligen svensk? Så klart den som har svenskt medborgarskap. Det är den personen som är svensk för mig. Oavsett bakgrund eller kultur.

    Min tredje tanke är att vi alla är människor. Oavsett vilket land eller vilken kultur vi kommer ifrån. Det är alltid en risk i att klumpa ihop folk och säga att de från det landet eller den kulturen eller med de handikappen är si eller så. Brottslingen är en individ, en unik människa.

    Men jag tycker samtidigt att om man kan visa med hjälp av statistik att t ex fler danskar än svenskar äter wienerbröd :)), då ska man göra det. Samma sak med våldtäkterna. Det skulle vara lika naturligt. Men det är känsligt, som sagt. Och inte en alldeles enkel fråga som du har gett dig in i.

    Egentligen gick jag in här i din blogg för att berätta att jag har också börjat tröttna på segheten och problemen med att blogga på Passagen. Så jag har startat upp en ny blogg på Blogspot. Den heter också Maskroskvinnan. Adressen dit är:

    http://wwwmaskroskvinnan.blogspot.com

    Du är välkommen att kika in där när du har lust och tid!

    Jag har länkat till dig från min nya blogg också.

    Tills vidare behåller jag bloggen på Passagen också. Jag bloggar där jag känner för det och där det fungerar bäst. Så är läget just nu.

    Ha det gott, Fredrika!

    Anna-Karin

    • 18 januari, 2010 kl. 11:14

      Hej Anna-Karin!
      Tusen tack för ditt härliga inlägg!
      Japp, visst är det så. Sedan tycker jag det ibland tenderar att gå till överdrift. Man ska få lov att redogöra för olika saker, anser jag. Om man t.ex. har problem med att invandrare begår de flesta våldtäkterna, kan man ju kartlägga vilket ursprung de har och på så sätt hjälpa dem komma tillrätta i Sverige. Kanske behöver vi införa någon form av utbildning när de kommer hit, som de måste gå på för att få rätt till någon form av bidrag? En kurs i svenska lagar, normer, seder, hur det ser ut mellan män och kvinnor osv. Det är viktigt de får lära sig att en kvinna har rätt att klä sig hur hon vill utan att klassificeras som prostituerad. Men då kommer genast nästa krux: vem ska betala detta?
      Ja, istället för att lägga massa pengar på fängselsevistelse, rättegångskostnader och liknande kan detta kanske läggas på sådana utbildningar. Eller om ngn känner för att göra det ideellt? Jag hade mer än gärna ställt upp och utbildat i alla människors lika värde oavsett kön, om det sker kvällstid eftersom jag förvärvsarbetar dagtid och ju inte säger upp mig pga. ett ideellt arbete. Jag älskar människor och vill att alla ska må bra. Jag vet också att jag sitter på mycket kompetens inom detta (utan att bryta mot jantelagen alldeles för mkt) så jag hade gärna ställt upp och hjälpt människor om det kan hindra vilsna arabiska ungdomar från att begå brott eller våldta svenska kvinnor för de inte vet att de inte får det.
      Visst, sedan kan detta inte garantera i att det blir bättring, men jag tror man måste försöka på något sätt. Kanske sätter man tvång på att de ska skriva på ett kontrakt att de följer dessa regler annars riskerar de utvisning vid t.ex. tre utförda brott. Jag vet inte. Men vi i Sverige ska ju inte behöva ta hand om alla brottslingar för att ”det är synd om dem”. Om det nu är så himla synd om en person som flyttar hit, då borde hon/han ju uppföra sig och vara tacksam för att Sverige tar emot och hjälper. Då börjar man inte med att begå brott. Och jag köper inte argumentet med att de är ”krigsskadade”. Om man t.ex. sett sin mor våldtas av fienden i sitt hemland, börjar man inte med att våldta svenska kvinnor i det nya landet. Om man utsatts för misshandel i sitt hemland pga. otillåtna åsikter, då börjar man inte med att starta ett gäng och mucka gräl med andra gäng. Jag tror inte det.
      Nåväl, nog om det 🙂

      Tack för adressen, ska uppdatera 🙂
      Ha det så bra 🙂

  2. Calling To You
    17 januari, 2010 kl. 21:31

    Får jag svara på dina inlägg eller är det bara dina vänner som får skriva här?

    Jaa jag är stoppad på debatterna av Sd men får använda mitt Alias om jag vill.

    Lyssna på den här låten för den är underbar bra.

    • 18 januari, 2010 kl. 11:05

      Hej, alla får svara givetvis. Jag har dock samma modereringsfunktion på som jag hade på Passagen just för att jag med jämna mellanrum fick lite muppiga inlägg som inte var särskilt givande eller relevanta för bloggen (t.ex. personangrepp och falska anklagelser).
      Var är du stoppad, på Passagens svenska samhälle-forum?

  3. Calling To You
    18 januari, 2010 kl. 12:30

    Gillar din text men jag är lite kritisk till att du inte vågar ställa alliansen mot väggen. Deras politik som gjort att sjuka kvinnor tagit sitt liv när de inte längre får vara sjuka. Moderaterna slår hårt mot svaga grupper.

    • 18 januari, 2010 kl. 19:21

      Jag är inte så insatt i moderaterna. Jag har inte läst deras patriprogram eller så. Jag vet om att deras sjukregler är konstiga men det finns tydligen massor av olika regler som gäller vid olika tillfällen. Jag är inte så insatt i den biten. Jag har nära vänner som är sjukskrivna precis som vanligt och detta påverkar inte dem eftersom de har läkarintyg på att de är sjuka. Så jag har aldrig själv sett problemet annat än i media och media litar jag inte riktigt på. Jag vet själv hur de kan förvränga saker folk säger för att få det att låta som en snyfthistoria. Nu säger jag inte att det inte finns problem, men det är inget jag råkat ut för och inget som jag har stort intresse för – just nu i varje fall. Däremot har jag aldrig varit ett fan av moderaterna. Deras fixering av pengar och ”sköt dig själv”-mentalitet ger jag inte mycket för.

  4. 18 januari, 2010 kl. 12:32

    Hej Fredrika!

    Tack för ditt långa svar på min kommentar här och tack för kommentaren i min blogg på Passagen. Den värmde mig mycket.

    Jag känner att jag håller med dig i allt det du skriver om i din kommentar till mig här. Det kunde ha varit mina egna ord, känns det som.

    En fråga vaknar i mig när jag läser. Finns det inte redan sådan utbildning för nya svenskar som den du talar om? Det skulle göra det, tycker jag. Absolut. Och det skulle vara nödvändigt att gå den för att få ett svenskt medborgarskap eller för att vistas i Sverige en längre tid.

    Visst är det mycket, mycket bättre att förebygga brott än att försöka bota, eller förvara människor som redan hamnat i den kriminella banan. Det är DET som är god och långsiktig ekonomi i ett samhälle. Men jag upplever att våra makthavare tyvärr ofta agerar och beslutar kortsiktigt idag. Det är trist. Men skam den som ger sig. Jobba på du, Fredrika, med det du tror på.

    Det handlar ju inte bara om pengar. Det handlar om att skapa ett samhälle där alla får plats och där alla får lov att må bra och känna sig trygga. Det är oftast prat om pengar idag när man är inne på politik. Pengar och ekonomi är så klart viktigt. Men det finns annat också som behövs för att skapa ett gott samhälle, tycker jag. Det behövs en bättre balans mellan det kommersiella och det som inte är kommersiellt i vårt samhälle idag.

    Det stora kruxet tror jag är, att just det som inte är kommersiellt, det är det som är det som finns inuti var och en av oss människor. Våra värderingar, vår empati, vår medkänsla. Allt det goda vi har inom oss och som vi kan ge ut till andra.

    Det gäller att skapa ett samhälle där vi människor får tid till eftertanke, tror jag. Med eftertanken vaknar det goda som vi alla har inom oss. Det är min övertygelse. Vi stressar alldeles för mycket fortfarande. Pressar oss själva. Och av negativ stress blir man dum i huvudet, elak, aggressiv och egoistisk helt enkelt. Så är det. Kanske att vi måste upptäcka detta var och en av egen fri vilja. Kanske är det så att ingen annan kan trycka in det i våra skallar, det måste komma inifrån oss själva för att det ska bli riktigt bra.

    Lycka till med det du gör! Vi jobbar på olika sätt, du och jag, tror jag, med samma mål, att få ett bättre samhällsklimat. Det är viktigt. Det handlar om framtiden.

    Ha det gott!

    Anna-Karin

  5. Calling To You
    19 januari, 2010 kl. 10:12

    Hej igen F.B.

    Våldtäcksmän kan man nog inte prata förstånd med eftersom det är en allvarlig sjukdom. Varför vissa folkslag begår mer övergrepp än andra, måste bero på att vissa har fått mer psykiska problem än andra. Trots det så är det en väldigt liten del utländska och svenska män som våldtar. Tro mig när jag säger att också invandrare vill kasta ut grova brottslingar men inte vår regering. Invandrare är inte en enhet som håller varandra bakom ryggen som Sd vill få det till. Det var tråkigt att du inte vill intressera dig för alliansen politik eftersom du ska skriva en bok om vårt nya samhälle. Trots allt så är det just hos våra ledande politiker vi hittar roten till det onda. Fattigdom, utslagning och hopplöshet som inte behöver vara ett stort problem i ett fruktansvärt rikt land som Sverige. Nu sparar och lånar man miljarder för att rika ska slippa betala skatt. Både du och jag har sett vad det leder till och kommer att leda till. Våld, utslagning, fattigdom och massor av brott av människor som inte fick plats.

    • 19 januari, 2010 kl. 15:22

      Det tror jag också, i varje fall att det är en grav psykopatisk störning. Jag anser att folk som våldtar borde sitta inne på mentalsjukhuset resten av sina liv. För om man inte förstår att ett sådant förnedrande övergrepp riskerar skada offret för resten av livet måste man ha en djup störning.
      Jag skriver inte en bok om alliansen. Jag skriver en bok om historia ur ett genus-, och könsrollsperspektiv. Jag berör inte ett enda parti i den boken, möjligtvis att jag tar upp FIs syn på män och kvinnor eftersom de anser sig vara ett feministiskt parti.
      Ja jag förstår inte varför vissa ska betala skatt men inte andra. Men förut var jag vänsterpartist och jag har upptäckt att den sidan inte heller håller. Vänstern vill ju att alla utsatta ska få stöd. Jag har aldrig fått stöd jag behövt, varken psykiskt stöd vid personliga kriser (man har hänvisat mig till privata mottagningar som tar 800 kr/45 min och när jag sagt jag inte har råd, har de bara svarat ”tyvärr, då får du klara dig själv”) eller ekonomiskt stöd när jag stått utan både a-kassa och jobb. Jag har aldrig själv fått erfara det sk. stödet som vänstern talar om. Och varför ska jag då betala massa skatt när jag inte får nåt för det? Visst, vissa grejer betalar det ju.. men jag tror ändå inte på vad man säger.

      Sedan tycker jag det är udda att vi har massa galor för att samla in pengar till andra länder när vi själva har en fet skuld och kass sjukvård.. hur många länder har en ”rädda sverige från kass sjukvård”-gala?

  6. Calling To You
    19 januari, 2010 kl. 19:00

    Du har rätt

    Man blir så förbannad när man tänker på alla som söker hjälp och inte får det. Trots att jag är ganska så trygg och lugn person idag, så var jag inte det för några år sedan. Mitt mående har jag fått fixa själv eftersom jag vägrade att äta piller. Började träna istället för att springa till en psykolog jag aldrig fick, kom då tillbaka till mig själv. Om man har råkat ut för något hemsk, då tror inte jag på piller som tröst. Antingen så blir man stark eller så går man under, jag valde det första eftersom jag inte ville dö, nära var det. Det finns så förbannad mycket pengar i vårt land men pengarna är så snedfördelade. Vi har råd att hjälpa människor som mår dåligt.

    Våldtäcksmän är nog det farligaste som finns och det går inte att skylla på kultur, religion eller uppväxt. Ett svin är alltid ett svin som ger sig på en försvarslös kvinna. När jag sitter och pratar med dig, med det skrivna ordet. Då kommer jag på mig själv med att du verkar vara en väldig ärlig människa. Du pratade om hostmedicin i din text och jag har ställt mig samma fråga som du gjorde. Har själv hostat i två månader men börjar bli bättre nu. Tror att det är Efedrin i medicinen men inte fått något svar på apoteket. Vart jag än kommer så säger folk till mig att jag måste sluta röka. Har aldrig rökt i hela mitt liv och då känns det ganska så irriterande.

    Du borde ta med detta faktum i din bok, att det är svårare för en kvinna att vinna en rättegång då hon utsatts för en våldtäckt. Hade den här regeringen haft lite stake i sig, då hade man istället gjort det lättare för offret och inte tvärtom. Vi vet ju att man knappast går till en rättegång för att blotta sitt liv om man inte menar att det hänt. Vi har haft två fall med idrottsstjärnor, där männen har klarat sig undan åtal. Därför tycker jag att det är så viktigt att granska våra politiker eftersom man alltid hittar roten till det onda, varför vi har det som vi har det idag.

    Kan inte berätta vem jag är eftersom jag inte tror du gillar mig någon speciellt.

    • 19 januari, 2010 kl. 19:14

      Ja, visst blir man. Jag tycker det är olika beroende på vilken handläggare man har. Handläggarens egna åsikter och förutfattade meningar om folk verkar spela in väl. Jag har faktiskt funderat över att arbeta som socionom och kanske handläggare på t.ex. socialstyrelsen eller socialen. Men dels måste jag skola om mig och dels kanske jag inte klarar av att höra alla historier om folks hemska liv. Det finns en risk jag ger bidrag till familjer som inte enligt reglerna ska ha bidrag.

      Piller är hemskt. Många psykologer trycker i sina patienter piller och tycker man ska äta dem hela livet istället för att ha samtalsterpi. En gång nekades jag enbart samtalsterapi eftersom jag sade nej till tabletter. En på mitt jobb har arbetat inom psykiatrin och på mentalsjukhus. Han säger att psykofarmaka aldrig ska ätas av folk som man gör idag. Antidepressiva är om man absolut inte klarar sig själv, inte kan gå upp, äta, duscha, osv. Inte bara för att man är lite nedstämd. Jo, okej, om man varit i massor av problem i en lååång period, men annars är livet ingen dans på rosor. Har man inga down-perioder vet man inte hur det är att vara lycklig. Med antidepressiva blir det jämt, varken upp eller ner.

      Ja, det är hemskt med våldtäkter. Var ju ett tag sedan som en kille drogades ner och fick saker uppförda i ändtarmen av några killar på hans skola. Jag tror att gärningsmännen bara fick ett år eller något, åklagaren sade att ”det inte var hemskt nog”. Nähä, så åklagaren vet alltså hur det känns att få flaskor uppförda i anus? Och han tycker det är helt ok? Sjukt..

      Ja men det är för vi har kvar de gamla könsrollerna som säger att om en kvinna självmant dricker alkohol i ett manligt sällskap får hon skylla sig själv om hon blir våldtagen. Likaså om hon har kort kjol och stringtrosor. Då ska hon anta att killen vill ha sex. Likadant kan ju inte killar våldtas, heter det, för killar vill alltid. Och män kan aldrig bli misshandlade av sina kvinnliga partners, för kvinnor är så svaga att de inte kan slå annat än i självförsvar. Så sjukt!! Kan rekommendera en bok som heter ”Likhet inför lagen” av Cristian Diesen. Mycket bra bok som tar upp allt det här.

      Jo, jag vet vem du är, jag känner igen din mailadress, men det gör ingenting. Jag vet att du har en tendens att ändra dig. Ibland gillar du mig, ibland kallar du mig saker. Men jag tar dig för den du är. När du är vänlig mot mig, som nu, kan jag vara vänlig tillbaka. När du är elak, behöver jag inte svara. 🙂

  7. Calling To You
    22 januari, 2010 kl. 12:10

    Hej igen

    Hur är dessa kvinnor och män funtade som friar en sjuk sexdåre från ansvar? Bara för att hon var berusad så får man inte bete som jordens avskum. På åttio och sjuttiotalet så hände det ofta att killar söp ner tjejen och våldtog utan rättsliga eftergifter. Har varit vild i mina dagar och festat och knarkat så klockorna stannat men det är länge sedan nu. Har aldrig någonsin rört en kvinna som inte själv har tagit första steget och knappt det. Män kan våldtas och många unga killar blir våldtagna av sina föräldrar eller styvföräldrar. En sak vet jag och det är att svin som gör andra illa, kommer själv att råka illa ut, förr eller senare.

    Bra att du har kritiska åsikter om tabletter och jag håller med dig fullständigt. Först när man inte kan gå upp ur sängen som man ska äta skiten. Ja jag har ju Adhd och ändå så vägrar jag käka någon Adhd medicin. Har prövat och mådde psykisk dåligt med mycket ångest som följd. Vården skiter i människor som söker någon att prata med och därför fyller man dem med piller. Jaa man måste få må dåligt för att känna hur det är att må bra. Min träning räddade mig samtidigt som jag bestämde mig för att sluta se bakåt. Det som har varit kan vi inte ändra på men du kan göra något för det som kommer. Min vildhet på Passagens debatter finns bara där och du kommer inte att se något av den människan här.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

