Hem > Jämställdhet, Samhälle > Generaliseringar OK enbart ibland

Generaliseringar OK enbart ibland

Häromdagen fick jag en kommentar i min gamla Passagenblogg som jag funderat en hel del över. Jag skrev i all hast ett aningen sarkastiskt svar till denna personen, eftersom jag tyckte personens svar var otroligt befängt. Jag har nu i efterhand tänkt mycket på vad personen skrev och funderat över hur andra agerar. Jag kom underfund med att faktiskt många agerar som denna personen skriver. Och det kan jag inte förneka, men jag sätter mig starkt emot att man får lov att göra så.

Personen svarade på mitt inlägg om kvinnan som antingen hora eller madonna. Det stod inte så mycket i svaret om det jag egentligen skrev, utan bara att ”om en kvinna ser ut som en hora får hon behandlas därefter”. Visst gör vi väl alla så, att vi drar egna slutsatser och generaliseringar om folk. Jag är själv starkt emot generaliseringar och vet att jag själv har lätt att generalisera t.ex. muslimer eller araber. Men jag försöker att inte göra det. Jag försöker att inte tala i termer om ”muslimer…” eller ”araber brukar…” utan istället piskar jag mig själv till att säga ”vissa muslimer” eller ”vissa araber”. Jag själv avskyr när folk stämplar mig och lägger mig i ett fack jag inte ska ligga i, som t.ex.  somliga människors angrepp mot feminismen och alla feminister, som om alla feminister bär en kollektiv skuld över vad t.ex. Gudrun Schyman säger. Ta t.ex. Fredrika Bremer som var särartsfeminist och högt kristen. Hon ansåg att männen skulle vara familjens överhuvud och att kvinnan bäst står i hemmet. Det är rätt stor skillnad på hennes åsikter och Gudrun Schymans. Sedan skiljer visst cirka hundra år men det finns särartsfeminister än idag.

Nåväl an, nog om det.
Jag antog utifrån vad denna personen skrev, följande:  Om man tycker att någon ser ut som en hora, då har man rätt att behandla den som en hora.
Då kommer två följdfrågor:
1)
Hur ser man ut som en hora?
2)
Hur behandlar man en sådan? Våldtar man henne, förnedrar man henne, misshandlar man henne, får man tafsa på henne hur man önskar utan att ha betalt och kommit överens om reglerna först, får man skrika ”jävla hora!” åt henne, får man kalla henne för könsord..?

Om jag tillämpar detta på något annat applicerbart, t.ex. män, kan jag rent hypotetiskt agera såhär (och observera, detta är enbart ett exempel!)
1) Jag blir våldtagen vid flera olika tillfällen, av olika män. För mig blir då blotta synen på män att de är potentiella våldtäktsmän eftersom det hänt mig flera gånger med olika män.
2) Jag gör då antagandet att alla som ser ut som män, också är våldtäktsmän.
3) Jag agerar därefter och börjar tala om att alla män är våldtäktsmän och jag har då rätt att behandla dem hur jag önskar, dvs. spydigt och elakt eftersom det är så jag velat behandla de som våldtagit mig. På så sätt dömer jag de jag anser ser ut som män och jag agerar som jag själv känner för.

Hur rättvist och konstruktivt är detta? Jag tar mig friheter i att döma ut alla efter vad enbart jag tycker liknar en våldtäktsman och jag tar mig egna friheter hur jag ska behandla dessa män.

Varför är det tillåtet att generalisera somliga, men inte andra? Som feminist får jag ofta äta upp påståendet ”män är djur” som om jag själv skulle ha sagt det. Jag får utstå förtal och generaliseringar om att jag skulle vara en feminazist (vad nu det är) som hatar män. Det är högst tillåtet. Det är också tillåtet att säga att feminister minsann inte bryr sig om män. Men det är inte tillåtet att säga att män är djur (tillbaka på ruta 1, typ). Det är inte tillåtet att säga att män är potentiella våldtäktsmän. Min favorit (not) Pär Ström uttryckte sig att ”kvinnor skickar oskyldiga män i fängelse”. Så på det viset får man generalisera, men man får inte skriva t.ex. ”män ger kvinnor lägre löner” (för att ta ett exempel), för då är man feminazist och då hatar man män. Det har *någon* bestämt.

Jag tycker det är så orättvist så jag vill spy på hela alltet.

  1. 8 mars, 2010 kl. 00:15

    hursomhelst, i förhållande till kvinnor, är män djur.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

