Hem > Jämställdhet, Samhälle > Kvinnor som hatar kvinnor…

Kvinnor som hatar kvinnor…

Varför enbart denna uppmärksamhet på män som hatar kvinnor? Det finns massor av kvinnor som  hatar kvinnor. Jag ska nog börja skriva en bok. Jag har redan tänkt ta med Mona Sahlin, men här har jag en ännu mer klockren person som belönar män som diskriminerar kvinnor enbart pga. deras kön:

I maj 2008 skrev jag pga. denna artikel ett mail till DO:

Jag läste precis ett par artiklar som handlade om att arbetsförmedlingen nekat en kille vid namn Alen Malik Crnalic jobb pga att han vägrat hälsa på en kvinnlig chef när han kom till en praktikplats. Fram tills dess låter det klokt och vettigt. Enligt artikeln har ni stämt arbetsförmedligen, då ni menar att de uppträtt diskriminerande! (Här satte jag i halsen) Indirekt säger ni att det är okej för en man att inte hälsa på en kvinna för att hon är just kvinna!?

Jag hoppas verkligen att detta inte stämmer eller att anmälan gått igenom! Alen Malik Crnalic ska alltså få skadestånd på 160 580 kr, när en kvinna får 75 000 kr som ersättning vid våldtäkt. Ni tycker alltså att han gjorde rätt som vägrade ta kvinnan i hand och vill GE honom pengar- MER pengar än vad en våldtagen kvinna får, som är förstörd för HELA livet!? Hur mkt har den här Alen Malik Crnalic lidit? I två minuter innan han satte sig ner och sökte andra jobb?

Ni sänder ut signaler om att männen känner de kan trycka ner kvinnor hur de vill- OCH få pengar för det. Det har blivit rätt mkt snack om detta från killar som nu tror att de kan behandla kvinnor hur de vill, är det vad ni vill uppnå? Självfallet uppför man sig på en arbetsplats och hälsar på sin chef, OAVSETT kön. Vi bor och lever i SVERIGE där SVENSK LAG ska följas. Jag kan t.ex. inte gå till ett företag och kalla min arbetsgivare för jävla blatte, för att han är invandrad. Man tar sed dit man kommer. Flyttar jag till Afghanistan får jag ha slöja och följa de regler, JA, flyttar en afghan hit ska han/hon följa VÅRA regler. Om Alen Malik Crnalic inte kan uppföra sig som vi gör i sverige, ska han inte ha arbete här utan får stanna hemma i sitt hemland med sina regler där. Fakta! Det handlar inte om att han är invandrare, det handlar om INDIVIDEN! Man tar seden dit man kommer.

Ni arbetar så bra med att inte invandrare ska diskriminieras men ni struntar tydligen i mer än halva befolkningen- kvinnorna. Syftet med detta mail är att uttrycka mina åsikter och jag önskar få bekräftat av er om detta stämmer. Är det sant att denna man ska få så pass mkt i skadestånd? Ni har alltså anmält ams för att de nekat Alen Malik Crnalic jobb pga att han var ohövlig mot en kvinna pga att hon var kvinna?!

Fram tills ert svar hoppas jag att ni kan sova gott om nätterna, då jag inte längre kan det, mkt tack vare er.

——-

Och jag fick följande svar:

DO:s uppdrag är att se till att ingen diskrimineras på grund av sin religion och det är DO:s skyldighet att hjälpa personer som blivit utsatta för religiös diskriminering. Religionsfriheten är fastslagen i såväl internationella konventioner som i den svenska regeringsformen. Religionsfriheten omfattar inte bara rätten till en religiös uppfattning utan skyddar olika uttryck för religion. Det kan handla om rätten att bära vissa kläder som religionen påbjuder, att skolbarn inte trakasseras på grund av sin religion eller att anställda inte missgynnas. Eller som i det här fallet, att inte bli utsatt för negativa påföljder om man hälsar på det sätt som den religiösa övertygelsen påbjuder.

Ärendet:
Arbetsförmedlingen anvisade den muslimske mannen en arbetsmarknads¬politisk åtgärd hos ett utbildningsföretag och mannen fick därmed ersättning enligt aktivitetsgarantin från Försäkringskassan. Utbildningsföretaget hänvisade mannen att söka en praktikplats inom industrin. Vid intervjun tog mannen inte den kvinnliga chefen i hand utan hälsade med en bugning av religiösa skäl. Han förklarade också för kvinnan varför han hälsade på detta sätt. Mannen fick inte praktikplatsen. Enligt bolaget var orsaken att mannen hade brister i sin kompetens och erfarenhet.
Arbetsförmedlingen ansåg dock att mannen själv medverkat till att han inte fick praktikplatsen genom sitt sätt att hälsa och drog därför in hans aktivitetsstöd. Att hälsa på det sätt som mannen gjorde, genom att buga och lägga en hand på sitt bröst, är ett uttryck för respekt för den man hälsar på. Det vill säga motsatsen till att kränka någon. Det är också den typ av religiös sedvänja som omfattas av religionsfriheten och den bör därför inte mötas av sanktioner från samhället. Därför menar DO att mannen blivit utsatt för religiös diskriminering och därför stämmer vi Arbetsförmedlingen för att få frågan prövad i domstol.

Vi gör ofta skillnad mellan kvinnor och män i vårt umgänge med varandra. Även om det kan vara problematiskt från jämställdhetssynpunkt, kan det inte vara skäl att utestänga någon från sysselsättning och försörjning för att denna person hälsar på ett särskilt sätt. Idag lever vi i en värld där avstånden minskar och människor kommer närmare varandra. I vårt land finns många med olika bakgrund som ska mötas. Det gäller att vi har förståelse för att vi kan ha olika sätt att hälsa, så länge hälsningen uttrycker respekt. Om man hälsar med handen mot bröstet visar det samma respekt som en handskakning.

Det skadestånd som DO yrkar kan delas upp i ett ideellt skadestånd 120 000 kronor, enligt lagen om förbud mot diskriminering, och ett ekonomiskt skadestånd på 60 000 kronor eftersom mannen förlorade sin inkomst.

Med vänlig hälsning
Katri Linna
Ombudsman mot etnisk diskriminering

———-

Mina kommentarer:

Vi gör ofta skillnad mellan kvinnor och män i vårt umgänge med varandra.” Oj vad jämställt tänkande av er…

”…och ett ekonomiskt skadestånd på 60 000 kronor eftersom mannen förlorade sin inkomst”. Man tar tydligt parti med denna mannen. Fast företaget förklarat att mannen brast i sina kunskaper väljer DO att stämma arbetsförmedlingen. Han ska dessutom få mer pengar i skadestånd än vad t.ex. en våldtagen kvinna (eller man, för män får inte mer enligt vad jag sett siffror på), mycket pga. utebliven inkomst. Aha, men om en person blir våldtagen och inte klarar av att vistas ute längre, får hon/han skadestånd då? Tveksamt.

Så det är vad mina skattepengar går till. Klirr i kassan till män som inte har balls nog att ta kvinnor i hand som man gör i detta landet. Kan man inte ta sed dit man kommer, tycker jag man ska flytta hem. Jag skiter fullständigt i om han har sin kassa kvinnosyn inom hemmet, men ute i arbetslivet uppför man sig. Jag kan inte se ut hur jag vill eller bete mig hur som helst på arbetet. Jag kan inte gå i mina korsetter, kängor, kedjor och uniformer på jobbet för då hade folk reagerat. Det får jag acceptera och det gör jag. Men då ska andra också acceptera mig och ta mig i hand trots jag är kvinna.

”I vårt land finns många med olika bakgrund som ska mötas. Det gäller att vi har förståelse för att vi kan ha olika sätt att hälsa, så länge hälsningen uttrycker respekt. Om man hälsar med handen mot bröstet visar det samma respekt som en handskakning.” Men vi ska inte ha förståelse för att vi alla är individer som ska respekteras? Och vem säger att om man hälsar med handen mot bröstet så visar det samma respekt? Har vi inte för vana i Sverige att ta i hand? Är inte det brukligt och vanligt förekommande? Jaja, men jag tycker det är respektlöst att hälsa med kläder på sig, det betyder att jag ska få ta av mig kläderna och ta i personens kön när jag hälsar, för det betyder närhet och omtanke för mig. Får jag göra så då? Nä, tveksamt..  Det är sååå tydligt att de direkt tagit hans parti.

”Därför menar DO att mannen blivit utsatt för religiös diskriminering och därför stämmer vi Arbetsförmedlingen för att få frågan prövad i domstol.” Men givetvis anser ni som kallar er diskrimineringsombudsmannen inte att kvinnan diskriminerats trots att mannen vägrade ta henne i hand enbart pga. hennes kön. Ursäkta men har ni funderat på att byta namn till muslimombudsmannen? Det en muslim inte får göra är ju uppenbarligen diskriminering, sedan om en och en annan kvinna kommer i kläm, det är inte lika viktigt. Det viktiga är att muslimska män får utöva sin religion.

Kan ingen avsätta Katri Linna och placera dit en seriös och vettig människa som faktiskt bryr sig?!

  1. kajakrille
    9 februari, 2010 kl. 11:45

    Jämställdhet är mycket viktigt!

  2. 11 februari, 2010 kl. 11:27

    ”Det är också den typ av religiös sedvänja som omfattas av religionsfriheten och den bör därför inte mötas av sanktioner från samhället.”

    Varför inte? Varför skall vissa traditioner vara uteslutna ur det svenska rättsamhället bara för att de har religiösa bakgrunder? Om jag startar en religion där man hälsar på andra genom att fjärta dem i ansiktet, och inte får jobb på grund av detta, kan jag då stämma företaget genom DO, och förvänta mig 120 000 kr i skadestånd? Om inte så diskriminerar ju DO mig, genom att inte lägga lika stor vikt vid mina religiösa sedvänjor som de muslimska.

    //Weilyn, förbannad

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

