Hem > Samhälle > Förödmjuka dina potentiella arbetstagare på följande sätt…

Förödmjuka dina potentiella arbetstagare på följande sätt…

Jag fick idag syn på denna artikel. Jag blev så jävla sur att jag direkt skickade iväg ett mail till författaren av artikeln:

Jag läste precis din artikel ”Så här snokar du fram detaljer om arbetssökande” som förvisso har ett par månader på nacken men jag blev ändå rätt ställd av att läsa den. Jag förstår att det är, som du skriver i artikeln, viktigt om man är en småföretagare att man kan lita på den anställde. Men jag tycker ändå det ska ske med respekt! Om jag hade fått anställning på ett jobb och sedan fått reda på att det var chefen som under fiktivt namn, addade mig på Facebook, hade jag sagt upp mig direkt eller i varje fall känt mig illa till mods och aktivt börja söka andra jobb. Vad blir nästa grej min chef kommer göra? Klä ut sig och försöka ragga upp mig på krogen för att se hur jag är som person privat och se vad jag gillar för sex? Tänk om den nyanställde gillar lack och läder och hänger med kriminella MC-gäng, det får vi inte riskera…

Det finns gränser för hur man förföljer folk och ger sig in i deras privatliv. Facebook är mitt privatliv. I Sverige idag tillåts det inte att man har vissa intressen, ser ut på ett visst sätt eller hyser visa åsikter. Om jag vill spöka ut mig och gå på ravefester på min fritid, så ska min arbetsgivare strunta i det, så länge jag kan sköta mitt liv, vilket jag faktiskt kan. Och då skadar det mer än gör nytta att lägga näsan i blöt. Hur många arbetsgivare hade velat anställa mig om de såg på min Facebook att jag regelbundet går på ravefester? Inte många. ”Knarkare!”, hade alla tänkt, för så stämplas man i princip alltid av folk som inte är raveare själva.

Det är beklagansvärt att se att du faktiskt tipsar om att man ska skapa ett låtsaskonto på Facebook för att stalka en potentiell arbetstagare. Varför kan inte folk få vara ifred och ha sitt privatliv? Vad blir nästa grej, installera kameror i den arbetssökandes lägenhet? Ringa på oanmäld och få kräva att komma in och göra husrannsakan för att hitta spår av smutstvätt, knark eller annat opassande. Jag tycker det är samma sak, i stort sett. Övertramp och integritetskränkande. Nu vet jag att det är olagligt att tränga sig in i någons hem. Men känslan, är densamma som att rota i någons Facebook.

Alla människor är inte likadana. Alla människor är inte politiskt korrekta. Alla människor har inte samma sexuella läggningar eller preferenser. Alla människor har inte samma åsikter. Men det är inte tillåtet i Sverige idag att vara sk. annorlunda. Jag klassas som annorlunda och det har jag rätt att vara i mitt privatliv, på Facebook! Men tack för tipset, jag tänker hädanefter aldrig acceptera en kontakt jag inte känner från det verkliga livet.

Ärligt talat, this is gross.

För the botten is nådd
Hur långt kan man gå?
Hur lågt kan man sjunka?
Hur kasst kan man må?

Kategorier:Samhälle
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

