Hem > Jämställdhet, Samhälle > 1 av 25 män ofrivilliga pappor

1 av 25 män ofrivilliga pappor

Jag fick idag syn på denna artikel, 1 av 25 pappor vill inte bli pappor egentligen. Det måste vara hemskt att bli förälder mot sin vilja. Jag tänker mig förr i tiden när det var olagligt med abort och man inte tilläts använda preventivmedel. Jag tänker mig när tjejer i vissa cro magnon-länder blir våldtagna och tvingas föda barnet, som för något år sedan skedde i Polen där en 16-årig tjej tvingades föda ett barn som blivit till via en våldtäkt. Man ansåg inte att hennes ”öde” var allvarligt nog.

Hur som helst. Jag förstår inte vilka kvinnor som är så egoistiska att de väljer att föda ett barn när inte pappan är med på det. Om hon så gärna vill ha barn borde det kunna finnas möjlighet till att hon t.ex. frågar mannen innan om han vill ha barn. Han svarar nej och hon säger att hon gärna vill det. Hon frågar om han går med på att skapa barnet enbart för att hon vill ha barn ensam, men att han avsäger sig allt ansvar. Om han går med på det skriver man på papper om detta så slipper mannen betala något eller ha något att göra med kvinnan och barnet i fortsättningen. Går han inte med på det, då ska hon respektera hans val och inte försöka skaffa barn utan hans medgivande.

  1. 23 februari, 2010 kl. 10:57

    Jag tog mitt ansvar som man och efter våra tre barn så steriliserade jag mig. Gjort på en kvart för 60 spänn.Män i allmänhet vill inte detta trots många barn och det är en dålig inställning. Vad tror de egentligen händer ? Är de inte män längre eller vad? Vad gäller rätten till ett barn så kan det ibland se annorlunda ut. Jag hade träffat en tjej och vi skulle flytta ihop ,hon blev gravid pga av en spiral som inte hade funkat. Hon ville göra abort men jag ville inte detta. Vi diskuterade lösningar och jag framförde då min vilja att ta hand om barnet själv. Hon ville ej längre flytta ihop med mig ska väl sägas. Efter många långa och svåra beslut så kom vi ändå fram till att flytta samman och föda barnet. Tack och lov säger jag.Vi var sedan ett par i 26 år !

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

