Hem > Samhälle > Straffa dem som vill äta varierad kost

Straffa dem som vill äta varierad kost

Vad är det för några som skrivit denna artikel?
Jag går inte och försöker bestämma över vegetarianer och veganer vad de ska äta och anklagar dem för saker. Då ska de låta mig vara i fred.

De stämplar alla som äter kött, även om man bara äter kött ibland. Jag tror på en varierad kost och jag har sett många veganer som alltid har eksem, torr hud, förkylningar osv., antagligen pga. någon brist. Jag har själv försökt bli vegetarian men jag klarar inte av det. Jag måste ha någon form av kött ett par gånger i veckan, men inte tvunget varje dag. Jag avskyr bönor och linser som många äter istället. Vad ska jag då äta? Ska de tvinga mig under pistolhot att äta en tallrik äckliga bönor? I sådana fall tvingar jag dem att äta en blodig stek, det är precis samma sak! Jag kräks av bara tanken på att äta bönor och linser. Nä, då får det där märket Go Green sänka sina priset rejält, ungefär med 60 %. Ett paket med 6 st. sojakorvar kostar ungefär 45 kronor, vilket är sjukt.

Jag är så irriterad på de j***a fasonerna med att smutskasta folk som äter kött och nu försöka införa nån straffskatt om man vill äta varierat. Så sjukt så det finns inte.

Hm, Mats Olausson (FP).. ska inte folkpartiet vara liberala och låta folk göra som de vill? Tydligen inte.. kontrollstat ska vi ha, jajamensan.

Kategorier:Samhälle
  1. 27 februari, 2010 kl. 11:55

    I går så åt jag en blodig biff på Jensens Böfhus! Alla i sällskapet gjorde detsamma,det hade varit något för en vegan att se! Nu måste jag erkänna att jag mycket sällan äter kokött.Eller oxe eller åsna! Det smakar inte lika bra som förr.Behandlingen av köttet sker inte på samma sätt längre, tex man hänger inte köttet som förr. Kött har alltid hängt med i människans kost sedan urminnes tider. Idag har man kunnat konstatera att apor som äter kött då o då har en bättre utvecklad hjärna. Veganer har så som du skriver ofta bristsjukdomar av allehanda slag och måste gå till apoteket och köpa dyrt tillskott som tillverkas ibland med rätt så skumma metoder.
    Alla människor av olika slag vilka vill med lagar ,paragrafer,hot och våld bestämma över andra skyr jag idag som pesten! Har blivit totalt allergisk mot sådana. Detta genom egen erfarenhet, mycket dyrköpt sådan dessutom.
    Har stått inför en partidomstol när jag var maoist där de la sig i allt från mitt umgänge med ”fel” personer till var jag skulle bo och jobba! Till och med mitt kärleksliv tog de upp! När jag blev deprimerad så var deras råd att jag skulle läsa Marx och Lenin bättre!
    Veganer med sitt våld gillar jag inte, däremot är det fritt fram för dem själv att för mig leva på halm om de skulle vilja detta!

  2. Martin
    27 februari, 2010 kl. 11:58

    Kött subventioneras idag via EU med ungefär 50% av priset. Om du vill ha ett ”liberalt” system så ska förstås dessa subventioner bort. En svensk köttskatt skulle vara ett sätt att göra detta på.

    • 28 februari, 2010 kl. 14:58

      Det inte jag som är liberal, det är personen som skrev artikeln som var folkpartist och samtidigt vill ha straffskatt för de som väljer att äta kött.

  3. 27 februari, 2010 kl. 14:23

    ”Jag tror på en varierad kost och jag har sett många veganer som alltid har eksem, torr hud, förkylningar osv.”

    Haha! Du är ju helt otrolig! lol…
    Om du aldrig äter bönor och linser kan du ju inte påstå att du äter varierat. Vilket jävla skämt!

    • 28 februari, 2010 kl. 15:02

      Kan man väl visst det? Att man äter varierat innebär att man äter lite av det och lite av det. Dvs. att man inte bara äter en eller två saker. Varierat innebär inte att man äter precis just ALLT, anser jag. Utan som sagt att man blandar sin kost så mkt som möjligt. Om jag äter kött dvs. protein, ser jag ingen anledning till att äta bönor och linser. Att äta både grönsaker av olika former och kött av olika former, är att variera sig. Att bara äta kött eller bara äta grönsaker, är inte att variera sig. Hur många känner du själv som säger de äter varierat och som äter precis just allt som finns att äta?

      Och lägg ner din tråkiga attityd. Om man inte håller med en annan person och ska lägga fram argument till varför man inte håller med, kan man framföra vad man tycker utan att blanda in den andra personen och tillskriva den saker och framföra att den är si eller den är så.

  4. Annika Spalde
    27 februari, 2010 kl. 15:15

    Liberalism innebär inte frihet att plåga andra eller expolatera utsatta varelser. Det sa redan John Stuart Mill.

  5. Hans
    28 februari, 2010 kl. 01:15

    Hej.
    Förslaget handlade inte om att förbjuda kött, bara att beskatta köttet som man gör med bensinbilar och sedan subvensionera go green-korvarna som man gör med miljöbilar.
    Idag subvensionerar man istället köttet vilket är lite konstigt med tanke på miljömålen.

    Jag tycker absolut inte man behöver ta bort köttet helt. Personligen äter jag vegetariskt 2-3 gånger veckan och köper bara ekologiskt kött när jag köper kött. Skulle priserna på vegetariska halvfabrikat vara lägre skulle jag nog äta det någon gång till i veckan.

    Kan rekommendera vegetarisk färs från hälsans kök och hamburgarna från märket veggo (finns i alla fall på mitt willys). Tycker man kan göra rätt mycket kul färsen, började använda den istället för köttfärs efter ica skandalen, fungerar riktigt bra, bara att krydda lite.

    Men jag är precis som du. Jag vill ha proteinrik mat som man blir mätt av, inte exempelvis bara sallad eller så.

    Så här ser färsen ut (men förpackningen jag köper är av mjukplast)
    http://www.halsanskok.se/produkt.php?page=54

    Veggo biffarna
    http://www.halsosport.se/index.htm
    Längst ner till höger i bilden uppe till vänster (står burgare på förpackningen).
    Men oj vilken hemsk sida de hade. Var länge man såg en sådan ful företagssida 🙂

    Med vänliga hälsningar
    Hans

    • 28 februari, 2010 kl. 14:57

      Hej! Jag vet att de inte ville förbjuda kött, men de ville ändå beskatta köttet, vilket jag tycker är lame. Jag går inte runt och tycker man ska beskatta linser och bönor bara för att jag inte äter det. Jag tycker folk ska få äta vad de vill och ogillar starkt när folk vill straffa folk med höga avgifter för att de gillar en viss sak. Beskatta i sådana fall mat som innehåller socker och kolhydrater eftersom det inte är bra för kroppen om man häver i sig stora mängder.

      Jo jag tycker också om sådana färser och grejer, men som sagt så är de rätt dyra. Dessutom kan jag inte veta riktigt vad de innehåller, tillverkaren kan ju stoppa i lite allt möjligt i de där låtsasköttprodukterna.

      Hälsar
      Fredrika Bremer.

  6. 4 mars, 2010 kl. 20:07

    Jag säger som Homer Simpson: Bacon … AHHHHHH!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

