Hem > Samhälle > Rättfärdiga incest

Rättfärdiga incest

Jag läste denna läskiga kolumn nyss. Skribenten tycker det är helt ok att syskon har sex med varandra. Och att risken för att få genetiska skador ökar, är ingen anledning, skriver Karin Ahlborg. Okej, det är ju underligt. Är inte det en anledning nog att inte ha sex med sina syskon? Vad driver ens en människa att vilja ha sex med sina syskon? Jag tycker det är rent utsagt vidrigt. Skulle det vara medeltida att man har en sådan lag? Ahlborg gör en liknelse med att stena otrogna kvinnor. Öhm, okej, där går gränsen. Hur får man det till stening av otrogna kvinnor? Visst, medeltida samhälle. Jag anser inte det är medeltida samhälle att man vill ha ett samhälle med ”väl fungerande människor”. Om det nu är så att barnet riskerar att bli.. konstigt.. då är det ju en naturlig anledning till att man kanske inte bör ha sex med ett syskon? Likadant är det om man är lite för gammal som kvinna och föder barn, då riskerar man att få ett barn som har t.ex. downs syndrom. Och det är också en anledning till varför man ska akta sig lite för att föda barn när man är ”för gammal”, dvs. upp mot 40.

Jag förstår inte hur Karin Ahlborg tänker, ärligt talat. Jag tycker det är djuriskt och ociviliserat att hålla på att nuppa med sina släktingar. Ska vi ha ett samhälle bestående av folk med ”trasiga” gener?

En fin familj i incestens tecken! Vad sägs om att far och dotter skaffar barn ihop med mor och son. Whoopie! Aldrig mer dejtingproblem. Uuh, läskigt. Jag vill inte ha Fritzls liv som verklighet i Sverige. Incest är bäst, familjefest, som man sa när man var liten.

Kategorier:Samhälle
  1. fransolsson98
    8 mars, 2010 kl. 08:43

    Detta problem har vi redan i Sverige eftersom många invandrare gifter sig med sina kusiner.
    Detta borde stoppas omedelbart.

  2. mockaruta
    11 mars, 2010 kl. 09:53

    Hej måste göra d så här, hittar inte din mailadress!! snälla tag kontakt!

  3. 11 mars, 2010 kl. 11:11

    Då jag (som du säkerligen redan vet) är ärkeliberal ser jag inte något som helst problem med att syskon pökar med varandra. Jag menar, ingen skadas ju. Vari ligger problemet?

    //Weilyn, ligger dock inte med någon av sina systrar

    • 12 mars, 2010 kl. 07:08

      Om man pökar på varandra i syfte att få barn ökar risken (vet ej exakt hur mkt) med att barnet blir genetiskt ”konstigt”. Idag har vi ju preventivmedel men förr hade man inte det i samma utsträckning. Att få skaffa massa barn som är ”defekta” (får man uttrycka sig så?) är inte särskilt bra eftersom djur i naturen t.ex. dödar de barn som avviker. Idag har vi ju mobbing t.ex., och allmän utfrysning om man avviker, kan tänka mig man hade ännu mer förr.

      Så om något skapar människor som får genetiska defekter, är det kanske inget bra i det långa loppet.

      Visst sedan kan man ju fråga sig hur naturligt massa annat är, som t.ex. analsex man på kvinna, eller som i alla porrfilmer där tjejer sväljer sperma och sådant. Det är ju också rätt onaturligt då i sådana fall eftersom barn inte blir till och det är väl syftet med att nuppa.

      Men jag tycker ändå att det som gör att genetiska defekter skapas, ska man försöka hålla sig ifrån eftersom i längden kommer ju hela mänskligheten bli ännu mer defekt och få ännu fler sjukdomar och brister.

      • 18 mars, 2010 kl. 12:09

        ‘”defekta” (får man uttrycka sig så?)’

        Nej det får man inte…

        För det första: Vem satan snackar om att skaffa barn? Lagen säger att syskon inte får ha sex överhuvudtaget. Alltså, inget ”vanligt” medelst preventivmedel, inget oralsex, inget analsex, inga avrunkningar, inte ens homosex.

        För det andra: Jag ger inte fem öre för moral. Moralen är något av det mest subjektiva som finns, och den svänger fram och tillbaka hela tiden, som en berusad krympling. Att basera lagar på moral håller inte.

        Slutligen: Naturligt? NATURLIGT!? Vadfan är naturligt nuförtiden? Vi pratar ju för fan över internet, hur jävla naturligt är det?

        //Weilyn, bara upprörd på grund av missad lunch…

        • 19 mars, 2010 kl. 10:46

          ”Nej det får man inte…”
          OK, så, vad använder man då för politiskt korrekt ord?

          Med naturligt menar jag att man inte gör sådant som skapar människor med genetiska defekter. Jag pratar inte om teknik och cyberspace. Nej visst är det inte naturligt att använda preventivmedel, men det skadar i alla fall ingen. Förr i tiden använde man djurtarmar, så det är väl liite mer naturligt att använda t.ex. kondom än att föda barn med genetiska defekter.

          • 20 mars, 2010 kl. 18:56

            ”OK, så, vad använder man då för politiskt korrekt ord?”
            Well, jag föredrar utvecklingsstörd, eller liknande. Defekt låter lite nedvärderande.

            Min poäng var att ”naturligt” varken är bra eller dåligt, utan att det bara inte är någonting att sträva efter, då vi knappast lever naturligt längre. Att därför blanda in det ordet i debatter om det moderna samhället är bara bakåtsträvande.

            På vilket sätt skadar incest någon?

            //Weilyn, ber om ursäkt för otrevlig ton i min tidigare kommentar. Jag var hungrig… mycket hungrig.

            • 20 mars, 2010 kl. 20:24

              Okej, tja, det är uppenbarligen en smaksak 🙂 Jag gillar inte ”utvecklingsstörd” för det har alltid använts som ett skällsord när jag var liten 😦 Men det är kanske bättre att använda rent officiellt.

              Jag tycker att ju mer naturligt, desto bättre. Ju mer naturligt man kan leva t.ex., desto bättre. Ju mer ute i naturen och så naturligt som möjligt med så naturlig mat som möjligt, desto bättre. Och med naturlig mat menar jag egenodlad mat utan tillsatser. Att resa med häst anser jag är mycket mer trivsamt än att resa med bil, t.ex. Men ska man långt är ju bil/tåg/flyg att föredra om man tänker på tidåtgång.

              Incest skadar genom att generna skadas. Två syskon som skaffar barn köper risk att få genetiskt skadade barn. Då för barnen med sig negativa gener till sina barn, osv. osv. Så till slut kanske mänskligheten inte klarar av att bli förkyld ens. Och har femtioelva olika allergier och defekter.

  4. 15 mars, 2010 kl. 14:53

    Hej Fredrika!

    Det var ett tag sedan jag kikade in här, hoppas att allt är bra med dig.

    Ett fint inlägg har du skrivit här, tycker jag. Jag har inte läst artikeln, men jag håller med dig om att det känns främmande att syskon ska ha sex med varandra. Bland annat med tanke på de risker det innebär för ett eventuellt barn. Det känns helt enkelt onaturligt för mig.

    Jag bloggar just nu endast i min blogg på Blogspot, ”Maskroskvinnans Tankefrön”, http://wwwmaskroskvinnan.blogspot.com. Jag kände att jag ville testa Blogspot på ”heltid” så att säga under en period. Kika gärna in om du har lust och tid.

    Jag undrar över hur du har uppfattat det att byta bloggsite. Fungerar det bra för dig här på WordPress? Finns det något du saknar från Passagen? Känner du att du har kunnat behålla kontakten med dina bloggvänner? Har du fått nya bloggvänner också?

    Så klart är det helt upp till dig om du vill svara. Men jag är nyfiken på att veta lite om vad det inneburit för andra när de flyttat bort från Passagen. För- och nackdelar.

    Ha det bra, Fredrika!

    Kram
    Anna-Karin

  5. 16 mars, 2010 kl. 10:15

    Här är det samma Fredrika Bremer som fick hålla på passagens feminist(Frederibremer) Forum men nu är det slut med den sagan i alla fall.

    • 16 mars, 2010 kl. 13:54

      Mig veterligen är jag fortfarande kvar som moderator för Jämlikhetsforumet, vilket var det forum jag började få ”moderatoregenskaper” för. Så det är slut på sagan för själva feminimforumet eftersom det spårade ur och användes som en slasktratt för människor som inte hittade annat än feminismen att använda som slaskkopp för sina egna problem, men jämlikhetforumet finns kvar.

  6. RJ
    17 mars, 2010 kl. 09:10

    Det som är ännu mer läskigt är alla som håller med, dvs som tycker att det är Ok. Det var ju en hel del kommentarer på Karin Ahlborgs kolumn och nästan mer än hälften var ju positivt inställda till syskonsex. På passagen tar man också dessa vidrigheter i försvar – urrkk! Vad fan har hänt med folks moral egentligen?

    Skönt att läsa en normal människas åsikt.

    • 17 mars, 2010 kl. 13:39

      Hej RJ! Ja, visst är det. Och Aftonbladet gick ut med att det var helt ok, det är ju ”bara lite sex”. Eww..

  7. 17 mars, 2010 kl. 09:38

    Vad bra i så fall om du kan behålla dina ”egenskaper” som moderator och ser alla andras åsikt som slsktratt!

    • 17 mars, 2010 kl. 13:38

      Vet du, jag tror det blir mkt bättre om du i fortsättningen läser vad andra människor skriver. Jag skrev: ”Så det är slut på sagan för själva feminimforumet eftersom det spårade ur och användes som en slasktratt för människor som inte hittade annat än feminismen att använda som slaskkopp för sina egna problem, men jämlikhetforumet finns kvar.” vilket tydligt inte handlar om att andras åsikter = slasktratt.

      Har du inget konstruktivt att komma med väljer jag att i fortsättningen inte svara på det du skriver.

  8. Joel Linderos
    11 april, 2010 kl. 12:53

    Det är ju en tvådelad fråga egentligen. Moral och praktik.

    Rent moraliskt ser jag absolut inga problem med det. Var man och var kvinna bestämmer själv över sin kropp, inte svårare så. Och äckligt? Ser ingen logik i hur det skulle vara äckligt. Kanske en smula om det vore en förälder, men vad är skillnaden på att ligga med ett syskon eller att ligga med en kompis som man har känt och umgåtts med hela livet?

    Rent praktiskt så finns det absolut risker om de nu skulle få barn. Men de gäller alla som bär på gener som kan resultera i genetiska defekter. Så vitt jag vet så är inte alla föräldrar till de som föds med exempelvis Cerebral Pares syskon. Skall man förbjuda alla som riskerar att få ”missbildade” barn att ha sex?

    Jag ser inget fel i det, däremot skall man upplysa om riskerna så att det finns allmän kännedom.

    • 12 april, 2010 kl. 06:18

      Man behöver inte uppmuntra folk att ha sex med familjemedlemmar. Det är inte meningen att de ska ha sex eftersom det kan ge ”defekta” barn. Då behöver man inte leka med elden och utmana naturen i detta fallet heller.

      Mig veterligen kan individer som har t.ex. downs syndrom och C.P ha sex och få barn utan att barnet får samma ”problem”. Dessutom är förhoppningsvis dessa inte syskon.

      Men varför är det äckligt om det är en förälder men inte om det är syskon?

      Jag vill inte ha ett grottmänniskesamhälle där släkter har sex med varandra. Det är en femma om man hade det för tusen år sedan när byarna var små och det blev mkt inavel. Men idag lever vi i större samhällen och behöver inte ta oss an våra familjemedlemmar.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

