Hem > Vardagligt > Varning för Tradera.se!

Varning för Tradera.se!

Jag skulle ännu en gång vilja varna samtliga för auktionssajten Tradera.se.

När jag bloggade på Passagen skrev jag ett inlägg om hur min mamma fått sina auktioner raderade av Tradera, samtidigt som hon fick betala för auktionen. Detta för att mamma hade lagt upp en egenhändigt virkad mobilväska i en stil som kallas ”shabby chick”. Mamma skrev tydligt att den är egentillverkad och går i denna stil. Auktionen togs bort för att man inte får nämna märkesnamn i sina auktioner om de inte är det verkliga märket. Men trots detta ser jag varje gång jag loggar in, folk som använder ”inspirerad av XX” och ”påminner om YY”. Dessutom är det väldigt många som snor bilder från webbutiker och lägger upp som om det vore sina egna, trots att det är brott mot lagen. Tradera bryr sig inte, de tillämpar sina regler när det passar dem.

Men det som hände mig var följande:

I januari köpte jag en bok av en säljare. Boken kostade 1 kr, sedan var frakten 55 kr. Redan innan jag lade bud frågade jag säljaren varför man inte skickar med posten, som skulle ta enbart 28 kr. Men säljaren var bekväm av sig och skulle tvunget skicka med DHL för det var närmre henne. Jag vann auktionen och betalade in dagen efter. Efter en veckas tystnad mailade jag säljaren och frågade hur det gått och om hon sett pengarna på sitt konto. Efter ytterligare en vecka svarade säljaren att hon lämnat boken hos DHL. Jag ringde dit och efter många om och men fick jag hem en avi sammanlagt tre veckor efter auktionens slut. Allt gott- trodde jag.

Så fick jag ett negativt omdöme av säljaren med texten: ”Den sämsta att ha att göra med, segare än seg på betalning!”. Underligt, tänkte jag. Nu, en vecka senare, har jag mailat, ringt och sms:at säljaren men jag får inte tag på denna. Jag har synat säljarens givna kommentarer på andra och de är alla i liknande stuk. Ovårdat språk, förolämpningar och uppenbara lögner. Jag vände mig till Tradera som bemötte mig allt annat än seriöst. När man mailar deras support är det alltid olika personer som svarar, vilket gjorde att jag ständigt, trots att hela korrespondensen syns i mailet, fick upprepa mig.

Traderas svar är enbart att de inte kan gå mellan två parter. ”Alla kommer förr eller senare få ett negativt omdöme, det förstår andra användare”, svarade dem. Det väsentliga i detta är att personen ljuger och förolämpar och dessutom sätter det i system gentemot andra. Det har jag förklarat för Tradera åtskilliga gånger men de lyssnar inte. Samma svar: ”Vi kan inte gå mellan två parter för vi har inte era mail” fast jag bifogat all korrespondens och min inbetalning. De bryr sig inte samtidigt som de ska ta ut massor i provision.

Jag vill därför varna er alla för Tradera och i synnerhet användaren ABC.fynd.mm.hos*Challis*.

Kategorier:Vardagligt
  1. 16 maj, 2010 kl. 09:55

    Bästa Fredrica (Tradera)
    När jag läser det du beskriver känner jag igen mycket. Anser att det är helt värdelöst med dessa omdömen då man kan slingra sig ur en urdålig affär med användande av en form av utpressning. Jag vann ett bud gällande två identiska mattor med olika mått. Ingenting stämde vid ankomst och de brister mattorna visade sig ha framgick varken av bilder ell. beskrivning. Jag skrev ett neg. omdöme om säljaren vilken sanbbt gjorde bedömningen typ den du beskriver ”värsta kund” osv.Då jag var helt ny på Tradera insåg att det var en dålig början och gav med mig då jag blev uppringd av säljaren som erbjöd förlikning = 200 kr = portot. Mattorna gick ej att använda (kastades) och står jag här ned en förlust på 529 kr netto. Jag förstår att det är så här det går till Ingen vill skylta med dåliga omdömen och det enklaste sättet (om man vill fortsätta m. affärer på Tradera) är att man köper sig fri. Så VAD står dessa omdömen för egentligen ? Systemet med ömsesidig bedömning är som jag ser med meningslöst.

    • Joachim Grünthal
      13 juli, 2010 kl. 13:26

      Omdömena har alla de avigsidor som du beskriver. Jag har ändå haft nytta av dem. Om det rör sig om en bråkstake till säljare med många negativa omdömen bjuder jag inte (Det gäller att kolla innan!). Om det rör sig om en färsk traderare med få omdömen köper jag inte heller. Dessa tips gör det kanske inte helt säkert, men jag har i alla fall handlat nästan 10 år utan att bli lurad.

      Bästa hälsningar

      Joachim

      • 13 juli, 2010 kl. 20:46

        Hej Joachim och tack för ditt inlägg! Du har så rätt. Jag är också lite skeptisk till dem som inte har något omdömespoäng ännu. Men jag har aldrig råkat ut för trubbel med någon ny person utan det är alltid med folk som genomfört massor av auktioner. Det är i alla fall tur man kan svara på ett negativt omdöme, vilket jag ju gjorde på denna kvinna som omotiverat gav mig negativt omdöme. Önskar dig en god sommar /F.B

  2. 16 maj, 2010 kl. 10:02

    Bästa Fredrica (Tradera)
    När jag läser det du beskriver känner jag igen mycket. Anser att det är helt värdelöst med dessa omdömen då man kan slingra sig ur en urdålig affär med användande av en form av utpressning. Jag vann ett bud gällande två identiska mattor med olika mått. Ingenting stämde vid ankomst och de brister mattorna visade sig ha framgick varken av bilder ell. beskrivning. Jag skrev ett neg. omdöme om säljaren vilken snabbt gjorde bedömningen typ den du beskriver ”värsta kund” osv.Då jag var helt ny på Tradera insåg att det var en dålig början och gav med mig då jag blev uppringd av säljaren som erbjöd förlikning = 200 kr = portot. Mattorna gick ej att använda (kastades) och står jag här med en förlust på 529 kr netto. Jag förstår att det är så här det går till Ingen vill skylta med dåliga omdömen och det enklaste sättet (om man vill fortsätta m. affärer på Tradera) är att man köper sig fri. Så VAD står dessa omdömen för egentligen ? Systemet med ömsesidig bedömning är som jag ser det helt meningslöst.

  3. MATS
    11 juni, 2010 kl. 08:32

    ÄR INNE PÅ TRADERA ( NU) OCH SÄLJER DOM SISTA SAKERNA DÄR……HÅLLER MED FREDRICA…DET ÄR EN PAJAS SAJT….ANG TRADERAS SUPP HAR JAG VID FLERA TILLFÄLLEN PÅPEKAT ATT FAKTURERINGEN ÄR FEL..DOM HAR ALLTID FÖR HÖGA FAKTUROR !!! OCH EFTER MYCKET OM O MEN SÅ HAR DET RÄTTATS TILL….ANG BEDÖMMNINGEN AV KÖPARE/SÄLJARE…….DEN ÄR JU HELT MENINGSLÖS…KAN BARA SKRIVA TILL SIST..KÖPTE EN BOK FÖR 12 KR…SÄLJAREN SKULLE HA ÖVER 90 KR I FRAKT….JAG BETALADE EJ DETTA BELOPP EFTERSOM DET VAR HELT FEL….BEDÖMMNINGEN AV MIG SOM KÖPARE VAR…OTREVLIG.AKTA ER !! EFTER DETTA BESTÄMDE JAG MIG FÖR ATT LÄMNA SKRÄPET………..

    • 12 juni, 2010 kl. 10:42

      Hm, 90 kr i frakt låter rätt mkt. Vad hette säljaren? Ja, precis, bedömningssystemet funkar inte, folk kan ju skriva vad de vill och systematiskt ge folk negativa omdömen for the fun of it. Tradera har ju inte mkt regler för saker ändå och medlar inte mellan tvister trots man har bevismaterial.

  4. Kicki Matero
    1 juli, 2010 kl. 07:22

    Ropade in ”skott” på en gammaldags ros. Min dumma trodde att det var rotade ”skott”
    fast detta framgick inte på objektbeskrivning. Tog för givet att inge säljer orotade växter. Känner mig lurat av försäljare och har krävt tillbaka pengarna.
    Även frakt var väl saftat då säljaren säger att hon använder rabat frimärken för att hålla fraktkostnaden nere. Försändelsen hade 3 st frimärken med 2 kr valör vilket gör 6kr inte 24kr vilket jag fick betala. Gissa hur grundlurat jag känner mig. Inte traderas fel förstårs, men vilka skurkar som helst verkar få sälja där.
    Köpte tidigare även en liten data som jag fick raskt levered. Enda felet var bara, att användarhandboken följe inte med. Ska försöka få den fån säljaren.

    • 1 juli, 2010 kl. 10:17

      Hej och tack för din kommentar! Det är himla trist när man inte får fullständiga uppgifter från säljare. Man blir så besviken när man får hem något man inte ville ha eller något man inte tänkte sig. Jag råkade en gång ut för en säljare som sålde en CD-skiva med Beatles. Det stod att det var en CD-skiva och jag antog att man får skiva + omslag. Jag mailade säljaren och ville dubbelkolla detta, för på bilden var det bara själva skivan. Säljaren skrev att om man ville ha omslaget fick man betala extra. Och då hade jag redan lagt bud. Jag skrev till säljaren att det känns himla konstigt att inte låta omslaget gå med. Om jag beställer skivor på nätet och det står ”CD- Beatles- Srgt Pepper” antar jag att man får själva CD-skivan + omslag med booklet i. Som tur var svarade säljaren att han kunde skicka med omslaget men han ville ändå ha extra för frakten. Jag svarade att han kunde prova att skicka ändå så fick vi se om det kommer fram. Lyckligtvis fick jag CD + omslag och allt på posten utan att behöva betala extra.

      Men himla konstigt att får för sig att bara skicka en CD i ett kuvert. Känns riskabelt som tusan, då den lätt kan knäckas. Nåja.

      Lycka till med din säljare, hoppas du får boken!

  5. Håkan
    1 juli, 2010 kl. 16:26

    Hejsan !..
    Tradera är inte mycket till att hänga i julgranen :@ jag vart bortkopplad av tradera när inte jag svarade en köpare. har ju bara + där. Regler är regler sa dom åt mig. Och, tagna bilder är ju falsk marknadsföring. Köpte en mobil där för 2795kr och, den mobilen kunde den människan bekosta på själv o kasta på en tipp.

  6. Torben Svensen
    17 augusti, 2010 kl. 04:26

    Es ist immer schwer mit Ebay – oder wie in Schweden Ebay – Tradera.se zu handeln.

    Bei Ebay – Tradera.se macht man sich das sehr leicht allen Problemen aus dem Wege zu gehen – Das kommt aus folgenen Gruenden.

    1. die einzelnen Buero con EBAY sind personell total unterbesetzt – es gehen dort täglich tausende von mails mit problemen ein – dafuer hat man dann dort so genannte Formbriefe fuer die returen.

    2) Das entsprechende *Personal* ist fuer diesen Job völlig ungeeignet , hat keine kaufmännische Ausbildung – und arbeitet dort zu Billig Löhnen wie in einem Call Center – meistens junge Leute und Studenten.

    3) Diese Personen gehen den einfachsten Weg – nämlich machen nichts – mit Returbriefen – bla bla bla – ohne wirklich Lösungen fuer alle Beteiligten – Käufer auch Verkäufer –

    4) Dies Alles: fuer den Profit von EBAY – oder sonstigen Auktionshäusern.

    5) Natuerlich ist eines klar: Ohne Profit – kein Handel – ohne Handel – kein Profit — und auch kein *Spielzeug* Spielplatz fuer viele – Verkäufer – Käufer – so nenne ich das einfach ::

    Torben.

    • 17 augusti, 2010 kl. 18:40

      Hello Torben and thank for your message. I do not understand 100 % of what you wrote but I am sure I got the point of your msg and I agree with you. Thanks for stopping by and have a nice tuesday!

  7. ingeanna
    9 februari, 2011 kl. 08:05

    Ja, Tradera igen.
    Denna gång blev jag grundlurat av säljaren Baby.Em/Emily Blomqvist,3055 kr fattigare och ingen iPhone 3G 8GB heller. Säljaren svarar inte på mail och telefonnummer är till en man som säger sig inte veta något om Tradera auktion eller känna till Emily Blomkqvist heller. Negatig omdöme lämnade hon om mig och kallade mig bedagare. Någon hjälp har jag inte fått från Tradera varken att idenfiera säljaren Emily Blomqvist Åkervägen Västerhaninge, eller att få tag i henne över huvudtaget. Förklaring per telefon fick jag att ord står mot ord och dem kan inte ta bort negativa omdömen utan det kan endast parterna göra själva. Tradera kan ej heller ta bort annonsen som Baby.Em satt in igen. Säljer samma iPhone och säger att annonsen är ute pga. OSERIÖS KÖPARE!!! Blir man oseriös köpare när man betalar enligt instruktioner och sedan inte får leverans???
    No, nu är ärandet hos polisen och hoppas dom kan göra mera fast det tar tid och någon större hopp har jag inte att få tillbaka pengarna.
    Hoppas bara ingen annan gå på samma nit. Baby.Em annonsera ut iPhone 3G 8GB så akta er BETALA INTE DIREKT PÅ HENNES BANKKONTO för någon iPhone får Ni säkert inte utan blir lutat som jag blev. Surt sa räven, men jag har inte tappat hoppet om Tradera än. Det finns många seriösa säljare och jag försöker bli en sådan med, fast det kan bli svårt när man får omdömet att vara bedagare.

    ingeanna

  8. Janne
    27 mars, 2011 kl. 10:42

    Ebay är precis lika dålig som Tradera. Så det gäller att passa sig även där.
    Sen är det ju att på Tradera säljs mycket stöldgods. Hittade saker på Tradera som försvann hos farsans föräldrahem och säljaren var en person son bodde ca 1 km från stället. Men polisen kunde inget göra trots att sakerna var exakt lika med det som stals vid huset.

  9. Sten Grönberg
    29 maj, 2011 kl. 17:57

    Håller med alla inlägg ovan, tro mig ni är inte ensamma, men se det så här, vem vill skylta med att ha haft en affär.

    Har affär affärer där jag efter lång tid fått efterlysa min köp som jag betalat in.

    Dock förstår jag inte varför folk/personer beklagar sig när dom inte fått det som vunnits.
    Använd korrekt inbetalningsväg så drabbas du inte.
    mvh
    Sörby 172

  10. Sten Grönberg
    29 maj, 2011 kl. 17:59

    Sten Grönberg :Håller med alla inlägg ovan, tro mig ni är inte ensamma, men se det så här, vem vill skylta med att ha haft en affär.
    Har haft affärer där jag efter lång tid fått efterlysa min köp som jag betalat in.
    Dock förstår jag inte varför folk/personer beklagar sig när dom inte fått det som vunnits.Använd korrekt inbetalningsväg så drabbas du inte.mvhSörby 172

  11. Sten Grönberg
    29 maj, 2011 kl. 18:00

    Sten Grönberg :

    Sten Grönberg :Håller med alla inlägg ovan, tro mig ni är inte ensamma, men se det så här, vem vill skylta med att ha haft en affär.Har haft affärer där jag efter lång tid fått efterlysa min köp som jag betalat in.Dock förstår jag inte varför folk/personer beklagar sig när dom inte fått det som vunnits.Använd korrekt inbetalningsväg så drabbas du inte.

    mvhSörby 172

  12. Bertil
    14 oktober, 2011 kl. 01:52

    Har haft exakt samma erfarenheter som beskrivs ovan.
    Att det finns oärliga människor är inget nytt. Det är inte någon större skillnad on- eller offline.
    Det som är allvarligt är att Tradera inte anstränger sig över hövan för att stävja det.
    Snarare tvärt om. Trots att massor av missnöjda kunder som, precis som framkommer här, hör av sig med mail, bevis, och jag vet inte allt.

    Traderas bemötande är alltid det samma: Nonchalant, oprofessionellt, allmänt okunnigt och alltid av en massa olika personer som inte tar sig tid att läsa vad som redan skrivits i ärendet, ständigt med dessa dåliga undanflykter om att de inte kan läsa andas mail, korrigera felaktiga omdömen eller lägga sig i affärsuppgörelser mellan två parter.

    Allvarligt talat, vad är det Traderas hela affärsverksamhet bygger på?
    Just det, affärsuppgörelser mellan två parter, en säljare och en köpare.
    Det är det de tar betalt för.
    Och vad får man?
    Man får en teknisk plattform på webben som möjliggör affärsöverlåtelser mellan människor som aldrig sett varandra. Sedan är det helt upp till var och en som vill köpa och sälja på Tradera att ta samtliga risker med detta. Tradera bryr sig inte. Och oavsett om säljaren eller köparen är en bedragare kommer Tradera att håva in sina avgifter. De lägger sig ju inte i affärsuppgörelser mellan två parter som bekant….

    För att skyla över detta hittar man ett bedömningssystem. Så att man skall kunna göra sig en uppfattning om vem man har att göra med. Vad detta bedömningssystem egentligen är värt vittnar mängder av lurade kunder om, vilket framkommer på många ställen, bland annat här.
    När man försöker påpeka detta för Tradera får man alltid svaret: Vi kan inte lägga oss i affärsöver…. ja, alla känner till svaret vid det här laget.

    Att verkligen göra något åt detta, att skapa ett seriöst fungerande och tryggt system kräver en del arbete. Sådant kostar.
    Kostnader minskar Tradaderas vinst.

    Det finns bara en svensk auktionssajt av det här slaget i Sverige i dagsläget och så länge det är på det viset och det stora flertalet affärer sker på ett korrekt sätt, vilket det säkert gör, verkar folk acceptera i princip vad som helst som sker där. Därför att människor i allmänhet är bra på att gnälla och ha en massa åsikter men är sämre på att ta konsekvenserna -.som t.ex. att sluta använda Tradera – man ser trots allt att fördelarna än så långe är fler än nackdelarna och då får det väl vara som det är…
    Detta är såklart Tradera väl medvetna om.

    Det är det enkla svarat på varför det aldrig någonsin kommer att bli någon förändring på det rådande läget.
    Utom en sak – att det byggs en alternativ webbplats som fyller de luckor som Tradera vägar att fylla och gör ett bättre jobb. En konkurrent alltså.

    Jag uppmanar alla som har funderingar och färdigheter åt det hållet att göra slag i saken. Bygg en bättre plattform än Tradera!
    Jag kommer att bli en av de första kunderna. Och jag är inte ensam. Gissa varför det finns en sida som heter traderasuger.com ( http://www.traderasuger.com/ )?
    Gör ett besök där ni som vill bli inspirerade!

    Mvh
    Bertil

  13. chedomir
    28 oktober, 2011 kl. 08:06

    Hejsan Fredrika bravo detta stemer som du har skrivit.Dom bri om sig för sina pengar inte om retvisa .mvh

  14. 14 november, 2011 kl. 11:52

    Hej Fredrika
    Jag läste ditt inslag i denna bloog och haller med dig om saken Tradera. Och detta fran en langvarigt säljare i tradera sidan. Jag har skrivit brev till huvud ägaren till tradera som är Ebay.UK i england med massor av det punkter som du har har skrivit om i din blogg. Jag skrev dessa brev och meddelar Ebay UK att det rader helt olagliga omständigheter i sidan Tradera i Sverige. Till dags dato har jag inte fatt ett svar eller ett brev svar. Jag har tagit kontakt med advokater i Sverige som samtliga säger samma sak (” sa länge vi inte far en grupp av minst 10 personer som vill klaga pa saken sa länge har vi inget mal emot tradera ” ) Min sida som jag inte vill uppger i denna blogg har varit aktiv i 6 ar nu vi har massor med nöjda kunder samt ochsa en del negativa omdömmen tros detta sa haller vi varan profil pa 99 – 100% samt ger klara uppgifter om vart varorna kommer i fran och hur det fraktas. Under alla dessa ar sa har det visat sig att tradera har faktiskt gjort servicen till oss säljare sämre genom att tar bort möjligheten att tar kontakt med en köpare som har lagt bud eller vunnit en vara sa att olika missförstand kan uppklaras innan kunden eller säljaren blir förbannad och hammra in ett negativt omdömme. Detta gör det svart för säljare som är och jobbar pa ärliga omständigheter och det medför att vissa kunder och säljare far daliga betyg eller onödiga omdömmen som ger varning till kunder som vill handla. I det stora och hela sa har tradera skapad en plattform som dem har total kontroll över t..e.x tradera kan läsa alla email samtliga facebook och samtliga aktiviteter som du gör pa din dator dagligen. Vi har väl alla sett de lilla varnings tecken som heter ( Tracking Cookie ) eller hur detta cookie kommer fran tradera dem lägger in sin tracking cookie när man registrera en sida i tradera pa sa vis kan dem gar in pa din dator utan nagra problem och läsa samtlig information som finns i din dator. Det finns sa manga fel i tradera jämnfört med ebay USA eller ebay Australien eller Ebay UK osv. att det inte liknar nagot. Ett sätt att stoppa tradera är att sammla in namn underskrifter och presentera dessa till Svenska Konsument verket lat oss säga att vi kunde far in 10000 signaturer da slar Konsument verket till med det samma. Enbart da finns det möjlighet att skapa en trygg och säker plattform till bade kunder som vill handla pa internet och säljare som har saker att sälja.
    Mitt förslag är att starta en sida som sammlar in underskrifter fran folk och tradera kunder samt sprider ordet via mun till mun reklam pa sa vis kostar det inte sa mycket. Jag skriver gärna pa listan som första och jag vill ger dig heders ord till den fina sakliga bloogen da den exakt ger samma information som jag har rakat ut för fran tradera och som jag har pratad om i manga ar nu.
    mvh
    Alex = säljare i Tradera

    • Bertil
      15 november, 2011 kl. 01:36

      Bra idé med namninsamling Alex!
      Den skulle mycket väl kunna ske här till att börja med – om inte annat för att se vad det finns för intresse. Men än bättre plats för detta vore på:
      http://www.traderasuger.com/
      som är en plats som funnits sedan långt tillbaka och som inte gör annat än samlar information på detta ämne.
      Sedan behövs naturligtvis någon som svarar för själva administrationen av namninsamlingen men det skulle nog inte möta några större hinder om du hör av dig till dem.
      Hör alltså av dig dit med ditt förslag (kanske redan finns något på gång där?).
      Jag skriver gärna under.

      När det kommer till uppgifterna om att Tradera skulle ha möjlighet att läsa alla dina privata mail etc. i din dator så tror jag du bör ha ordenligt på fötterna innan du går ut för hårt med sådan uppgifter. Om det stämmer är det ett mycket allvarligt brott med ett straffvärde troligen långt högre än för de andra mer eller mindre oegentliga verksamheter som pågår på Tradera i övrigt.

      Mvh
      Bertil

  15. 15 november, 2011 kl. 12:46

    Tack för alla era synpunkter! Fortsätt skriva 🙂

  16. Leïlah Mahiéddine
    11 februari, 2012 kl. 01:51

    Börjar man inte bli rejält trött på uttrycket ”Shabby Chic”, som egentligen inte betyder annat än begagnat, det finns en ruta på Tradera redan för det ändamålet! Välj lite mer orginella ord för att beskriva vara, eller det räcker med en korrekt beskrivning: Material, mått, vikt, etc. (det är ändå vad folk vill veta i första hand!) – Jag kan tycka det finns alldeles för många regler att följa på Tradera redan !!! (Detta med Ömdömmen är alltid en avvägningssak – De som börjar med stora grova ordalag blir snabb ”brända”) Det finns många sätt att ”komma runt” en dålig affär, utan att det behöver resultera i dåligt Omdömme: Börja försiktigt! Precis som i övriga affärs-världen, finns dåliga Köpare/Säljare, oavsett de befinner sig på Tradera, eller någonannanstans!) Själv håller jag mig till ”välkända” Säljare om jag skall handla, och kollar alltid vem som köper av mig… Man kan vänta att lägga Positivt Omdömme av en ”misstänkt” Köpare, tills han själv laggt Omdömme, då kan alltid att få raderat i efterhand! (Det är inte Traderas fel, att folk har dålig stil) Att lägga ”fett” Omdömme så fort man fått betalt själv, utsätter en själv alltid för risken att få dåligt Omdömme tillbaka, eftersom man inte har möjlighet att klaga, och möjligheten att radera osannolik! Jag drabbades själv av 2 Negativa Omdömmen i början, men lärde mig snabbt, alla alla afärer hänger på ett ”samspel” – Om inte samspelet fungerar, kan man snart trött på att vara vanlig Företagare med F-Skattsedel oxå, då c:a10% av både Köpare och Säljare är Kverulanter, överallt, så skyll inte på Tradera – Välkommen till verkligheten!

    • 20 februari, 2012 kl. 20:28

      Precis men på tradera verkar det krylla av negativa människor plus att tradera tar tydliga partier. Därav varningen.

  17. H40
    29 september, 2012 kl. 12:21

    Här är min historia.

    Jag Har blivit grundlurad av denna säljare då jag köpte en kamera av hene.
    Allt gick bra tills kameran kom hem och inte fungerar att fota med.
    Jag påpekade detta för säljaren och hon svarar med att polisanmäla för att jag påpekar att kameran inte fungerar massor med otrevlig mail kommer, jag vill göra ett återköp då hon inte hållit vad som står i auktionen.
    Desutom ”glömde” hon skicka fotoparaplyet som också stod med i auktionen.
    jag tar detta vidare och frågar på elgiganten vad man kan göra, dom säger att dom måste göra en servics som kostar 1075kr samt uppger dom att det inte har nått med leverans att göra att felet har varit innan.
    Jag meddelar detta till säljaren samt ber hene betala åter 1000kr så kan jag lämna in denna på service,, men det struntar hon i och fortsätter hota.
    Tillsist går hon med på 500kr.
    Jag orkar verkligen inte bråka med denna otrevliga människa så med sorg godkänner jag detta, i går skrev jag till hene och uppgav konto nummer, men skrev även att jag ville ha fotoparaplyet som jag faktiskt betalat och skulle vara med i auktionen. (läsa auktionen)
    Får i dag ett mail att hon ska höra av sig när hon satt in samt DRA AV frakt kostnad !!!!

    JAG BLIR SÅ ARG detta är ren lurendrejeri, det kostar massor att ta detta vidare till tingsrätten, och jag har god lust att i stället dra upp detta i tidningen för så här gör man inte.
    Totalt har hon blåst mig på 2600kr och nu tänker hon då lägga på dels reparations kostnad 1075kr samt frakt för det hon glömt skicka.

    Jag hoppas ni gör nått åt detta för denna människa ska inte ha tradera!
    Har även kontaktat flera av henes ”kunder” som berättat att hon är hotfull och otrevlig

    • 29 september, 2012 kl. 21:27

      Fyfan alltså, att folk får hålla på sådär! Tradera gör ju ingenting åt det, de påstår att de är opartiska men det är dem ju knappast när de inte ”orkar” hjälpa en och inte vill ta någons sida fast man har bevis på att motparten brutit mot reglerna. Sedan så följer de själva reglerna när de känner för det. Vissa användare får skit för minsta saker medan andra kan göra vad de vill.. Bah, galet.

      • Birgitta Johansson
        16 oktober, 2012 kl. 14:46

        Hej

        Även jag vill berätta en tråkig historia från Tradera. Jag köpte två ”fula filtar” på Tradera. Avsikten var att jag skulle linda in saker i dem runt sommarmöbler som skulle in för vinterförvaring. Uppenbarligen var ingen annan intresserad av dem och budet stannade därför vid 1:- kr. Det stod att frakten med DHL skulle vara 65:- kr, men eftersom det inte stod något om att avhämtning ej skulle vara möjlig förmodade jag att avhämtning vore OK-. Det var det också, men då skulle jag vara tvungen att betala halva frakten. Detta sänktes senare till 19:- kr för frakten. Jag tyckte fortfarande att jag inte skulle betala frakt för en vara som jag hämtade själv.Då blev säljaren hotfull och sade att då skulle jag minsann få betala hela frakten men jag skulle ändå få hämta varan själv. Eftersom säljaren var synnerligen hotfull och använda sig av ett språk som jag inte är van vid kände jag mig mer eller mindre tvingad till att betala 66:- kr. Men då ser jag att säljaren i en kommentar säger att jag har backat ur affären och att jag inte har betalat. Samt vidare att jag är en lögnare som hittar på egna regler. Tradera tvår sina händer och säger att de inte kan göra någonting. och tycker att jag skall polisanmäla säljaren. Det är bara så trist men jag antar att jag får skriva mina 66;- kr på blåskontot. JAG VILL ÄNDÅ VARNA FÖR TRADERA. KÖP ENDAST FRÅN SÄLJARE SOM TYDLIGT OCH KLART TILLÅTER
        AVHÄMTNING. Det är första gången som råkat ut för en sådan här tråkig sak och som sagt jag vill varna andra. Säljarens alias för för övrigt Kanelina

        • 26 oktober, 2012 kl. 13:41

          Hej och tack för att du delade med dig av dina erfarenheter!

  18. H40
    29 september, 2012 kl. 12:22
  19. 1 november, 2012 kl. 00:15

    Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter
    updates. I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

  20. Niklas
    20 januari, 2013 kl. 15:40

    Kan int mer än hålla med. Tradera är riktig skit!
    HAr hänt mig flera gånger, och jag är mycket tydlig i alla mina annonser. Känns som om att man är för tydlig och då tar de bort..!
    Tradera innehåller i princip bara kopior.

  21. 16 februari, 2013 kl. 06:08

    ”Jag vill därför varna er alla för Tradera och i synnerhet användaren ABC.fynd.mm.hos*Challis*.”

    Jag håller fullständigt med om att det där är en värdelös säljare, synd att jag inte såg det här blogginlägget innan jag handlade från henne för då skulle jag ha undvikit mitt negativa omdöme genom att inte handla från henne.

    Ett negativt omdöme jag fick med motiveringen ”Den gnälligaste köparen som finns får denne inte som han vill så gnäller han!”
    Det var vad jag fick efter att ha lämnat positiva omdömen, men med motiveringen ”Snabb leverans, men usel förpackning. Säljaren rekommenderas med viss tvekan.”

    Även jag hade köpt böcker. Inte bara från henne utan även från andra säljare. De andra säljarna hade förpackat böckerna oerhört väl, det var frigolit, tidningspapper, bubbelplast, shrinkwrap. Sådant som gör att böckernas skicka står sig väl när de fraktas. Hon hade bara stoppat ner dem i en STOR låda och inte brytt sig något mer om det. Det var väl därför inte heller så konstigt att några av böckerna låg i varandra när de kom fram och att skicket på ett par av böckerna inte direkt hade förbättrats av transporten.

    • 17 februari, 2013 kl. 00:45

      Hej och tack för din kommentar!
      Det låter verkligen inte Ok att denna säljare är kvar och härjar. Tragiskt att tradera inte kan stänga ner henne. Men visst, hon säljer väl mycket saker och drar därmed in mycket pengar till tradera, så klart de inte stänger av ngn som bidrar med mycket pengar. Tragiskt är vad det är.

  22. Barbro
    29 september, 2013 kl. 16:27

    Det finns så många köpare som tiger som muren och inte kan kommunicera önskemål förrän säljaren har gjort sig besväret att paketera och skicka varan. Ofta är det de som vinner auktionen för bara någon krona och sedan, trots beskrivning, förväntar sig att de ska få varan i nyskick, levererad efter en dag och paketerad med packmaterial som juvelerare använder i bombsäkra lådor. Allt på säljarens tid och bekostnad.
    Ofta får man inte ens ett vänligt omdöme tillbaka.
    Om alla kunde lära sig vanlig hyfs och bemöta varandra som de själva vill bli bemötta så skulle det vara så mycket trevligare. De här budgivarnas agerande gör att många tappar lusten och att man nästa gång slänger sakerna istället.

    Visst finns det dåliga säljare också men polisanmäl skurkarna och kommunicera förväntningarna innan är mitt råd. Hellre en fråga för mycket.

  23. Jasmine
    26 april, 2014 kl. 15:22

    Jag vill varna för traderas subjektivitet när det gäller Helena Holmkvist i Oskarström som kallar sig för dakocke på tradera. Jag satte ett negativt omdöme på henne då hon hotat mig och skrivit väldigt aggressiva mail. Dagen efter har tradera både tagit bort det negativa omdömet jag satt på henne och även spärrat mitt konto för alltid. När jag skrev och frågade varför så skrev de att hon skickat dem mailkonversationen och att mitt omdöme därför var ”FEL!” De har ingen aning om vilka andra konversationer som förekommit eller att hon självklart ändrat i mailet då det är hur enkelt som helst att ändra i ett mail! Och de får därför inte ta ställning till mail! Ändå tog de hennes parti och skrev att mitt omdöme på henne var fel! För de har ingen tanke på att hon självklart inte skickar en mailkonversation till dem där hon hotat mig! Utan de skrev rakt ut till mig att hon skickat dem mailkonversationen och att mitt omdöme var därför felaktigt! Och tog bort mitt omdöme pga att hon skrev till dem och tjallade och grät ut! Och så stängde de av mitt konto för evigt dessutom bara för att jag satt ett negativt omdöme på henne som var sant! Hur kan en person få så mycket makt att hon får någon annans konto avstängt för att hon gråter ut om att hon är missnöjd med ett omdöme? Tradera har alltså speciella gullungar. Jag har inte gjort något som helst fel, betalar alla fakturor och har enbart positiva omdömen. Och Helena Holmkvist (dakocke) förstörde allt för mig! Jag hade 60 auktioner ute när tradera bara stängde av mitt konto för hennes skull utan att nånsin meddela mig om det! Det tar liksom en halvdag att lägga ut så många auktioner och de bara tog bort allt det för mig för hennes skull för att trösta Helena. Tradera meddelar heller aldrig när de stänger någons konto. Man måste gissa själv. Det står bara ”Något gick fel” när man försöker logga in. Och när man frågar varför de stänger ens konto så säger de bara ”Det är för att vi inte kunnat verifiera ditt konto”. Nähä vad konstigt jag har sålt i flera månader och plötsligt kan ni inte verifiera mitt konto!? De bara gör så här när de vill för att jävlas med dem som har många auktioner ute för att de vet hur lång tid det tar att lägga upp dem. De vägrar ge svar på varför utan det är alltid den lögnen som gäller ”Vi kan inte verifiera ditt konto”. Tror och hoppas att allt fler kommer överge den sjuka sidan som beter sig värre och värre hela tiden.

  24. Jasmine
    26 april, 2014 kl. 20:27

    Helena Holmkvist i Oskarsström är en bedragare på tradera som är traderas gullunge så de låter henne komma undan med allt, Hon heter dakocke.

  25. 15 augusti, 2014 kl. 06:11

    Att Tradera inte håller måttet är helt uppenbart. Jag blev själv lurad för inte så länge sedan, en skitsak för en skitsumma men i alla fall. Tradera uppträder lojt och engagerar sig inte där de borde ta ansvar. I mitt fall så hängde jag ut vederbörande med namn bilder och allt, även foton och skärmdumpar på omdömen kring säljaren http://vejdeland.blogspot.se/
    Jag tror att om alla som blir bemött på det sätt du (och jag) blev så är bästa medicinen att så fort det börjar krångla meddela att du har en blogg och kommer att skriva om vad som hänt och verkligen hänga ut personen. Se till att ta skärmdumpar och spara mail. Fota produkterna och ”dela” så det blir lätt för andra att hitta via google. Det får vara slut med detta att Tradera supp ser mellan fingrarna. ”Min” säljare kallar sig för *skönhetstorget*

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

