Hem > Jämställdhet, Samhälle > RapePlay

RapePlay

Nu får det väl ändå vara nog. Datorspel som heter RapePlay som går ut på att våldta tonårsflickor på olika sätt?! Jag förstår ärligt talat inte. En ensam kvinna står på en tunnelbanestation och man kan välja att gå fram till henne och därefter bestämma hur han vill ofreda/våldta henne. Man kan även bjuda in andra ”spelare” och genomföra gruppvåldtäkter, göra henne gravid och sedan tvinga henne att göra abort, exempelvis.

Någon måtta får det väl ändå vara?!

Ett spel där man är tysk nazist och ska genomföra avrättningar och skicka iväg judar till gaskammare i Auschwitz hade inte fått tillverkas. Varför får då ett sådant sjukt, sexistiskt spel finnas? Och var finns FN och mänskliga rättigheter i detta och säger sitt?! Såklart lyser de med sin frånvaro eftersom det bara rör sig om kvinnor..

  1. 6 april, 2010 kl. 11:48

    ”Ett hentaispel, antar jag” tänkte jag redan innan jag klickade på länken. Jo det kunde man ju ge sig jävulen på, de där japanerna är ju för i helvete sjuka i huvudet.

    Men ändå (som vanligt :P) håller jag inte riiiktigt med dig. I min mening är spel konst, och är därför helgade från censur, precis som alla andra konstverk. Sedan kan man självklart tycka vad man vill om ett konstverk i sig, och i det här fallet står min åsikt rätt klar: sjukt.

    //Weilyn, ändå upprörd

    • 7 april, 2010 kl. 09:47

      Jag vet 🙂 Jag älskar t.ex. att spela spelet Postal2. Hur sjukt är inte det spelet, man kan döda folk diverse kul sätt. Men syftet med spelet är ju att göra uppdrag, det är ju därför man spelar det. Sedan är det upp till spelaren att lösa problem hur den önskar. Med eller utan våld. Hade detta våldtäktsspelet innefattat även annat, att man ska gå runt och göra uppdrag och man kan sparka ner papperskorgar och ha sig som i Postal, hade fokus inte legat på våldtäkterna. Spelet hade förmodligen då heller inte hetat RapePlay utan något annat. Och om man kunde ge sig på alla oavsett kön. Då hade det jämnats ut en aning, men detta spel går enbart ut på att ge sig på ensamma kvinnor och man kan bjuda in polare för gruppvåldtäkter och så kan man göra kvinnan gravid och sedan tvinga henne till abort. Där går gränsen.. varför får man göra ett spel där man får lov att uttrycka hat och förakt mot enbart kvinnor när man inte får göra t.ex. spel som utspelar sig i Auschwitz där man på de mest brutala sätt kan plåga judar..? Inte för att jag hade velat spela ett sådant spel, men varför är det ena riktade hatet ok men inte det andra..?
      Jag vet inte, jag kan ju bara utgå ifrån mig själv men jag hade inte kunnat spela något sådant spel. Jag spelar t.ex. Postal2 främst när jag är arg på folk eller på samhället. Jag får utlopp för mina aggressioner när jag är tillfälligt arg på folk. Då är det lide gött att logga in och massakrera folk och sedan känns allt bättre. Men jag tar då ut mina aggressioner på slumpmässiga spelare. Jag väljer inte ut någon specifik om jag inte är t.ex. arg på en kvinna irl, så dödar jag hellre en kvinna i spelet. Tyvärr finns det dock inga kvinnliga karaktärer i multiplayervarianten i Postal2.
      Så för att jag ska spela ett våldtäktsspel måste jag ha otroliga aggressioner gentemot kvinnor, eftersom jag anser att t.ex. gruppvåldtäkter och att göra någon gravid via våldtäkt, är värre än att döda någon. Jag blir hellre dödad än gruppvåldtagen och förstörd i underlivet. Därför kan jag ifrågasätta de män som spelar detta spel, hur deras kvinnosyn egentligen ser ut.. om jag utgår ifrån mig själv. Vilket jag egentligen har lärt mig att jag inte kan eftersom det verkligen finns folk till allt..

      • 10 april, 2010 kl. 11:36

        Ett spel som utspelar sig i Auschwitz där målet är att döda judar hade jag knappast spelat, och jag hade varit äcklad över att det ens hade producerats. Däremot hade jag tyckt att det är helt okej att folk har RÄTTEN att göra sådana spel.

        I övrigt håller jag helt med dig i att det är ett underbart sätt att bli av med frustrationer att skjuta lite folk i datorspel. Själv kör jag mest Gears of War (motorsågsbajonetter… just sayin’).

        Vidare är det viktigt att poängtera att ingen faktiskt skadas av spelen. Det finns inget mordoffer, eller våldtäktsoffer, utan de består bara av ettor och nollor som skapar bilder.

        Det får mig att tänka på den där killen i USA som hade pedofilisk hentai, och blev åtalad för innehav av barnporr. Visst, det var säkert rent sjuka tidningar, och jag fattar inte hur någon skulle njuta av att läsa dem, men det finns ju inget brottsoffer. Barnen består bara av svarta streck på papper, och ingen jävel skadas väl av att han sitter och runkar till dem?

        Blev ett jäkligt långt (och inte helt välskrivet) svar där. Jag ursäktar mig med att jag är mycket bakfull.

        //Weilyn, arton år! Tjohoo!

  2. Joel Linderos
    11 april, 2010 kl. 12:37

    Att folk inte kan lära sig att skilja på fiktion och verklighet. Spel där man dödar folk verkar vara helt okej, men våldta är värre?

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

