Hem > Jämställdhet, Samhälle > Kroppens exploatering i musikvideor

Kroppens exploatering i musikvideor

Jag brukar aldrig lyssna på radio. Men igår skulle jag köra och lämna jobbets bil på däckbyte och jag kom på att jag hade glömt mina CD-skivor hemma så det fick snällt bli att lyssna på radio, hu. Jag hörde en enda ok låt på de två timmarna jag var ute och körde. Väl idag på jobbet letade jag upp låten på YouTube och blev inte särskilt förvånad över videon. Som vanligt när det är kvinnliga artister: allting ska spela på sex. Först tyckte jag det såg ut som om hon satt på toaletten med de olika ansiktsuttrycken och kroppsrörelsena hon körde med. Men sedan slog det mig att hon nog vill försöka se pilsk och förförisk ut precis som vad majoriteten andra sångerskor försöker med för att få sin musik såld. Hur kan det komma sig, att när många manliga artister gör musikvideos, använder de yppiga, halvnakna kvinnor i sina videos för att få sålt. Och när kvinnor gör musikvideos, använder de sig själva + ev. fler kvinnor för att få sålt. Borde det då inte vara så att om män riktar sig mot män, borde kvinnor rikta sig mot kvinnor och istället använda halvnakna muskelberg till män? Nej, de tillfällen då män används är i gaysammahang, som t.ex. i Alcazaars videos. Där ligger bandmedlemmarna med bara överkroppar och tittar förföriskt in i kameran. För kvinnor? Knappast, med tanke på vad de står för och vilken sexualitet de har.

Jag har gjort tre kollage med hur mäns och kvinnors kroppar exploateras.

Män som använder män.

Jag hittade inte så mycket och samtliga videos kommer från homosexuella män. I detta fall Alcazaar och Adam Rickett.

Kvinnor som använder kvinnor

Inte svårt att få tag på kvinnor som bjuder på sig själva…

Män som använder kvinnor

Här kunde jag hitta hur mycket som helst.

Varför är det så att både män och kvinnor använder kvinnans kropp som dekoration och i syfte att tjäna pengar? Eller, vad är annars syftet? Och varför gör man så tydligt för sina fans att man främst vänder sig till män? Jag anser, att om man använder motsatta könets halvt avklädda kropp, i detta fall män som sätter halvnakna kvinnor i sina videos som dansar juck-, och parningsdansar, så vänder man sig till män (och ev. lesbiska kvinnor). När kvinnor använder sig själva och lägger sig och gresar på golvet, då vänder de sig till män med sin musik. Kvinnor då? Vem vänder sig till kvinnor? Musik är tydligen inget som kvinnor ska tycka om. Jo, om de är med i videorna.

Mest logiskt vore, att använda både halvnakna män och kvinnor. Eller det kanske inte är tillåtet för en man att vara snygg, ha bart, muskulöst bröst och ligga och åma sig för kvinnor (som kvinnorna gör för män), i en musikvideo? Blir det gayvarning då, som i Alcazar? Konstigt, då borde alla tjejer som åmar sig, t.ex. Shakira, Britney, Christina mfl. vara lesbiska..

  1. 13 april, 2010 kl. 15:17

    Om du visste så trött jag som man är på alla dessa ålande artister.Man tror att de ska krypa ur skinnet när som helst.Den enda som har lite knorr på sina videos ,trots mycket ålande och nakenhet, är Lady GaGa.
    MTV slutade jag kolla för flera år sedan. Håller mig helst till radion där jag kan välja den musik jag gillar. P 3 Svea duger ibland.

  2. 22 april, 2010 kl. 11:25

    Tips på en skitbra musikvideo, helt fri från ålande lättklädda kvinnor:
    Fatboy Slim, Weapon of Choice

    Om du inte har sett den, så se den. Allvarligt talat. Se den.

    //Weilyn, euforisk

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

