Hem > Samhälle, Vardagligt > Duger jag som vän för dig om jag tycker på ett visst sätt?

Duger jag som vän för dig om jag tycker på ett visst sätt?

Häromdagen hände en intressant sak jag tänkte berätta om. Jag var inne på ett community och såg att en bekant hade publicerat ett statusmeddelande med texten: ”Funderar på att plocka bort alla sverigedemokrater från vännerlistan. Känns inte som några man vill ha bekantskap med”. Kommentarerna som följde hans meddelande var i samma stil, det var allt möjligt om att alla sverigedemokrater är svin, dumma i huvudet, bönder, ointelligenta, lågutbildade osv. Det var ren och skär generalisering och smutskastning, något som jag avskyr och tycker är något man aktivt ska arbeta bort. Jag vet själv hur enkelt det är att häva ur sig sådant, bara för man möter en enda person från en viss gruppering som man ogillar så är det jättelätt att spy galla över denna grupperingen.

Jag skrev en kommentar: ”Hur ser man om någon är en sverigedemokrat? Får personen en etikett i pannan? Och vad hände med att se folk som individer och inte döma ut alla i en viss gruppering?”.

Jag fick något halvhjärtat svar tillbaka att det vet man om personen talat om det för en. Men det besvarar ändå inte fråga. Personen skrev att han skulle ta bort alla sverigedemokrater från sin lista. Hur får han reda på vilka som är sverigedemokrater, liberaler, vänsterpartister, moderater..? Hur ser man det på en person? Ska han maila varje person och be att de talar om sin partitillhörighet? Ska man behöva ansöka om hans vänskap och då ange partipolitisk tillhörighet för att godkännas som vän? Herregud, jag tycker det är så fånigt när man inte kan acceptera andra människor. Jag menar, jag har vänner av alla möjliga partipolitiska tillhörigheter. Jag har vänner som är medlemmar i feministiskt initiativ, de är moderater, sverigedemokrater, miljöpartister, liberala, vänsterpartister och kommunister. Jag har även polare som hänger hos AFA och jag har haft vänner som varit nynazister. Jag har vänner som är muslimer, judar,  kristna, wiccaner, satanister.. you name it! Alla tycker inte likadant, alla agerar inte likadant. Alla har inte samma hjärtefrågor. Dessutom kan man umgås utan att diskutera politik hela dagarna långa.

Jag svarade: ”Men tänk om du råkar ha någon på din lista som sympatiserar med SD, utan att du vet om det. För jag undrar lite hur det funkar eftersom du skrev att du skulle ta bort alla SD:are på din vännerlista. Hur ser man vad en person har för politisk åskådning?”

Svaret från min bekant blev: ”Du och alla andra får ha precis vilka åsikter ni vill, jag vill bara bli av med allt som har med SD att göra från min newsfeed”.

Jag orkade inte längre. Jag hade inte fått svar på mina frågor och vad personen skrev på slutet, att han inte ville ha information från SD, hade ingenting med hans första statusmeddelande att göra, där han skrev att sverigedemokrater vill man inte ha att göra med och de är bara lågutbildade och bor på landet.

Jag orkade inte tjafsa mer, så jag skrev bara något klämmigt att propaganda sällan är roligt oavsett vilket parti det kommer ifrån. Jättebra.

Jag undrar varför det är OK att ha en viss gruppering människor som allmän slaskhink. Varför är det tillåtet att påstå att alla i en viss politisk gruppering är lågutbildade och bor på landet? Varför är det tillåtet att skriva att alla människor i en viss politisk gruppering är sådana man inte vill ha något att göra med? Jag själv t.ex. ogillar AFA väldigt mycket, men jag skulle aldrig gå ut med att alla inom AFA minsann måste vara lågutbildade, ointelligenta bönder som man inte vill ha att göra med. Det vet jag ju faktiskt inte! Jag kan tycka att många inom AFA beter sig hänsynslöst och omänskligt, men det betyder inte att alla gör det och det är stor skillnad.

Jag tycker att man borde göra politiska grupperingar, kön och åsiktsgrupperingar som folkgrupper, så att man kan anmäla alla förtalare och generaliserare för HMF. Jag tycker det är en skam att bara vissa människor innefattas inom HMF. Då hade jag anmält alla som förtalar och generaliserar t.ex. feminism, feministiskt initiativ och sverigedemokraterna. Ja, även de som påstår att kvinnor är mindre intelligenta än män, de hade åkt direkt.

Jag menar, inte för att jag tycker så, men tänk om jag skulle skriva ett statusmeddelande som lyder: ”Nu plockar jag bort alla vänsterpartister från min vännerlista. Känns som några man inte vill ha bekantskap med”. Eller ännu bättre: ”Nu plockar jag bort alla muslimer från min vännerlista. Känns som några man inte vill ha bekantskap med”. Geez, då hade jag verkligen blivit kallad rasist, nazist och allt möjligt annat smaskigt!

Kategorier:Samhälle, Vardagligt
  1. 11 maj, 2010 kl. 15:07

    Det låter som om denna person är det som han påstår att andra är!

    • 12 maj, 2010 kl. 08:55

      Ja, lite. Många hävdar ju att SD generaliserar invandrare och muslimer. Vissa gör det säkerligen men man kan knappast säga att alla gör det. Jag menar, jag har tidigare skrivit om en kvinna i SD som tycker att feminismen inte gjort annat än att sabba för familjerna och hon menade att det var bättre innan feministerna dök upp. Betyder det att jag ska avsky alla i SD och tillskriva alla andra hennes åsikter? Knappast. Alla människor har olika åsikter, jag tror inte det finns någon individ som tycker exakt likadant som en annan. Visst, sedan kan man ju förvänta sig att medlemmarna i ett visst parti tycker någorlunda samma sak, men de måste som sagt inte ha samma hjärtefrågor och åsikter.

      Jag tycker t.ex. inte att man kan döma alla muslimer och säga att alla muslimer på ett visst sätt. Man kan heller ej döma alla invandrare eftersom invandrare är ett sådant vitt begrepp och innefattar många olika sorter av invandrare.

      Jag vet inte vad min bekant har för anledning att ogilla SD, men det är ju lamt att de som är sura på SD för att de hävdar att sverigedemokrater bara generaliserar. För då gör dem det själva: generaliserar alla i SD 😀 Vilket är vääääldigt komiskt.

      Btw, jag kan inte kommentera i din blogg, Bosse. Har du stängt av kommentarsfunktionen?

  2. Hans Nilsson
    11 maj, 2010 kl. 16:20

    Jag ÄR SVERIGEDEMOKRAT ARBETAR PÅ LANDET BOR I EN STAD och ÄR NETTOSKATTEBETALARE
    det är SÅDANA SOM JAG SOM ÄR MED OCH BETALAR FÖR DE IDIOTISK BESLUT SOM DE SOM
    FÖRVÄNTAS HA ETT HÖGT IQ ALLTSÅ DE SOM TILLHÖR 7KLÖVERN FATTAR. JAG SOM RÖSTAR PÅ
    SD BETRAKTAS SÅLEDES SOM MINDRE VETANDE MEN DET BJUDER JAG GÄRNA PÅ FÖR NÄR MAN
    SER HUR LANDET STYRS SÅ VET MAN ATT MAN INTE ÄR ENSAM.

    • 12 maj, 2010 kl. 08:57

      Haha, bra skrivet. Håller absolut med dig. Jag kan t.ex. tycka att uttalandet att vi i Sverige inte har någon kultur, är ett totalt befängt uttalande som Mona Sahlin gjorde. Men hon får givetvis gå förbi fläckfri. Det är roligare att smutskasta SD. Jag tycker själv att Jimmie Åkesson verkar otroligt påläst, kunnig, intellektuell och intelligent. Sedan håller jag inte med honom om allt, men han utstrålar kunnighet och jag älskar att läsa vad han skriver och att höra honom debattera. Hans argumentationsteknik är suverän och även om han blir totalt påhoppad i debatter där folk bara går på honom och förtalar honom, så håller han sig lugn och går själv aldrig på sin motdebattör (av vad jag sett) med personliga påhopp.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

