Hem > Jämställdhet, Samhälle > Somligas vård prioriteras

Somligas vård prioriteras

Ungefär 35 minuter in i programmet hör vi Jessica från Helsingborg. Hon jobbar inom tandvården och säger att hennes arbetssituation kraftigt förändrats på grund av den stora invandringen.

Hon berättar om patienter som är pensionärer och inte ens kan tugga sin mat men som inte har råd med nya tänder, medan nästa patient, som är invandrare, får godkänt från socialen att helt kostnadsfritt få en helt ny käke eller tanduppsättning, något som i vanliga fall kostar åtskilliga tusenlappar. Skattebetalarna får stå för kalaset. Om däremot en pensionär, som jobbat och slitit hela sitt liv, försöker ansöka om samma sak blir det avslag direkt. Det är den skrämmande verkligheten i dagens Sverige.

Kul va? Läs själv här.

  1. 27 augusti, 2010 kl. 21:52

    ”Inom tandvården gäller högkostnadsskydd inte för vanliga tandvårdskontroller eller behandlingar, men däremot om du behöver viss tandvård som en del av en medicinsk behandling. I så fall behöver du en remiss från din läkare. Högkostnadsskyddet gäller också för dig som är äldre och har ett stort vårdbehov. Då måste du få ett så kallat tandvårdsstödsintyg. Det kan till exempel skrivas av en föreståndare vid sjukhemmet eller gruppbostaden, biståndsbedömare i kommunen, distriktssköterska eller läkare som känner dig väl.” Kopierat fr Stockholms landsting.

    Vi som är 65 har ett tak på ca 3500 som man måste stå för själv så om man vill och måste ha vård för tex 25.000 (Kronor och andra konstgjorda tänder) så betalar samhället detta.
    Jag har låg pension men går sedan ungdomen två ggr om året till 1,Tandläkare 2, tandhygienist. Jag har aldrig känt dessa totalt 750 kronor som betungande. pensionärer har dessutom fått en värdecheck som drar ner priset med ett par hundra.
    Ordet ”fattigpensionär” avskyr jag eftersom det är falskt ! Det finns inga pensionärer som är direkt ”fattiga” idag.De som har varit sk hemmafruar får hela sin bostadskostnad av kommunen betald. Min mor hade mer i kontanter varje månad än jag som jobbat i 44 år!

    • 28 augusti, 2010 kl. 10:17

      Hej Bosse och tack för din kommentar. Vet inte riktigt vad jag ska kommentera på det du skriver, men det känns betryggande om det är så att det inte är vanligt att pensionärer är ”fattiga”.

  2. 28 augusti, 2010 kl. 17:10

    Jag har ut efter skatt ca 9500 vilket ska räcka till hyran o resten.Inte mycket men det funkar.Jag har ju jobbat åt Malmö stad i 20 år och då blir pensionen därefter. Jag har 750 kr i tjänstepension från Malmö. visst har jag genom de borgerliga fått mer under de senaste tre åren. Trots den lilla sänkningen i år så går jag plus med 400 spänn mot för tre år sedan!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

