Hem > Jämställdhet, Samhälle > Annica Dahlström har gjort det igen…

Annica Dahlström har gjort det igen…

… dvs. gett mig ett gott skratt. Att hon ens håller på än förvånar mig. Läs hennes komiska debattinlägg här.

Självmord, självmordsförsök, depression och konsumtion av psykofarmaka, har bland unga kvinnor ökat med upp till 400 procent under de senaste tio åren. Trenden för unga män är densamma, även om utvecklingen inte är lika dramatisk. Ju yngre barn, desto brantare ökning, de uppväxande barnen mår allt sämre och vi undrar varför.

Dahlström börjar direkt. Självmord, depression.. ja allt vi kan hitta på, ska vi beskylla arbetande kvinnor för. Precis som Dahlström gör i sin suveräna bok. Jag har dock alltid undrat varför hon själv arbetar om det nu är så otroligt fel att arbeta om man är kvinna.

Dessutom har de levt i ett samhälle, som inbillar oss att män och kvinnor är likadana och har identiska förutsättningar att ta hand om barn, utan hänsyn till egna val.

Våra egna val? Det är väl det man gör när man väljer om man vill jobba eller vara hemma? Om vi ska leva som Dahlström lär ut är vi tillbaka på 1800-talet där kvinnan tvingas in i hemmet och mannen tvingas försörja familjen. Och så blir mannen arbetslös och super ihjäl sig för kvinnan får inte lov att försörja familjen.. suveränt, Dahlström!

Dessutom har de levt i ett samhälle, som inbillar oss att män och kvinnor är likadana och har identiska förutsättningar att ta hand om barn, utan hänsyn till egna val.

Taskigt läge. Ska kvinnor börja ta med sig barnen på jobbet då?

En annan faktor är, att män och kvinnor förväntas göra samma saker. Det bygger på en politisk, obelagd tes att män och kvinnor är utbytbara vad gäller egenskaper och förutsättningar att ta hand om barn. Att en 50-50-delning skulle vara i barnens intresse förutsätter att män och kvinnor är identiska.

Öh, bara för man är man betyder det inte att man har tummen mitt i handen?! Vem säger att män inte kan ta hand om barn? Men eftersom det historiskt sett är så att kvinnor aldrig fått lov att utbilda sig, arbeta eller.. uttrycka sig, tycker jag att Dahlström borde leva som hon lär och därför säga upp sig, avsäga sig sin doktorstitel och sluta yttra sig.

Myten, att vi föds som neutrala varelser och att samhället tvingar in oss i identiteter som män eller kvinnor, är en av de kusligaste politiska lögnerna i modern tid!

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska svara på det här. Det är det löjligaste jag hört. Det är klart vi formas in i roller. En dotter som växer upp med en mamma som är hemmafru tänker kanske inte direkt på att doktorera.. man indoktrineras och anammar sina föräldrar. Det borde väl Dahlström veta om någon…

Dahlström gillar att ta upp pengar. Men frågan är hur mycket pengar en kvinna får om hon är hemmafru, tjänar 0:- och sedan vill skilja sig. Vad blir det då för henne, socialbidrag? Hur är man hemmafru utan man? Då vill det till att kvinnan snabbt kan skaffa ny karl. Och då får vi ett samhälle där män, åter igen, styr. Likt 1800-talet. Männen kan då börja aga sina hustrur igen för de vet om att kvinnorna inte kan lämna dem, för då får de gå på socialbidrag.

KLOKT, DAHLSTRÖM, KLOKT!!

  1. Weilyn
    8 april, 2011 kl. 11:00

    Nu har ju vi liiite olika uppfattningar i detta. Jag håller med dig om att Dahlström verkar vara en total idiot, men det behöver väl knappt ens kommenteras. Däremot är jag också av uppfattningen att män och kvinnor föds med olika förutsättningar, och att kvinnor, från födseln, är bättre än män på att ta hand om barn. Därmed inte sagt att fädrer alltid är sämre med sina ungar än mödrar. Det är ju precis som du säger, efter födseln formas vi av omgivningen, och utvecklar nya förusättningar. Därför, och särskilt nu när killar uppmuntras att ta hand om barnen, och tränas i samma mån som tjejer, är jag övertygad om att dagens pappor är precis lika kapabla som mammorna.

    Vidare är det intressant att i de fall som barn dödas av en förälder, så är det oftast mamman det handlar om. Munchhausen by proxy, vettu.

    Men i vilket fall som helst anser jag att föräldrar ska bestämma själva vem som skall vara hemma med barnet. De är ju för fan vuxna människor…

    //Weilyn, 19 😀

    • 9 april, 2011 kl. 20:03

      Hej födelsedagsbarnet 🙂 Nää, jätteolika tycker vi väl inte 🙂 Tycker vi verkar tycka rätt mkt lika 🙂 Japp rent generellt är det kanske så men alla är inte så. Jag är själv t.ex. van vid att män tagit bättre hand om mig än kvinnor. T.ex. min egen pappa, läkare, sköterskor, psykologer, osv. Jag tror att många kvinnor säkert är skitgrymma som läkare och sjuksköterskor – mot män.

      Eller hur!! Jag tror också att män är precis lika kapabla att ta hand om barn om dem uppfostras till det.

      ”Vidare är det intressant att i de fall som barn dödas av en förälder, så är det oftast mamman det handlar om. ”
      Tror du det? Dahlström hävdar i hennes bok (minns tyvärr inte namnet) att lämna barnet ensam med pappan är som att låta barnet dö, typ. Jag tror det är personligheten i föräldern som avgör det. Kommer du ihåg det där mordet som skedde för några år sedan, en kvinnlig nanny som var betuttad i familjens pappa och därför slog ihjäl barnen och nästan även mamman med en hammare? Fast iofs när det gäller konkurrens mot andra kvinnor tror jag att vissa kvinnor är beredda att gå hur långt som helst.

      Ja, det tycker jag med, oavsett vad samhället tycker. Och att föräldrarna ska avlasta och underlätta för varandra.

      🙂

  2. ruben
    29 maj, 2011 kl. 00:07

    Det var ett elendigt raljerande om att Annika D. är idiot och liknande. Så förvillare utmärkelsen har imponerat på er. Mobbare har alltid funnits och ni går i deras ledband?

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

