Hem > Jämställdhet, Samhälle > ”Jag förtrycks av normer samhället tvingar på mig”

”Jag förtrycks av normer samhället tvingar på mig”

Nu är jag igång igen, hehe.

Jag läste precis en artikel skriven av Safiyah Noormohamed och en hel del tankar har väckts inom mig. Bara den första meningen i artikeln:

Är det kvinnor som bär slöja eller kan bada i bikini fritt på sommaren som är förtryckta?

Givetvis är kvinnor som badar fritt på sommaren i varje fall inte är förtryckta, vilket är uppenbart eftersom Noormohamed skrivit ”bada i bikini fritt på sommaren”. Jag förstår inte ens varför frågan ställs.

För mig symboliserar slöjan frihet.

Jag ser inte hur, och som läsare får man heller inga argument till varför. Däremot kan jag citera muslimska webbsajter vad slöjan innebär:

7 vilkor för en kvinnas klädsel:

Kläderna måste täcka hela kroppen, endast händerna och ansiktet kan vara synliga (enliga en del Fiqh skolor)
Materialet ska inte vara så tunt så att man kan se igenom det.
Kläderna måste sitta löst så att inte formen på kroppen är uppenbar.
Kvinnans klädsel ska inte likna mannens klädsel.
Designen på kläderna ska inte likna klädseln hos dom icke troende kvinnorna.
Designen ska inte innehålla vågade designer vilken drar till sig uppmärksamhet.
Klädseln skall inte bäras med den anledningen att vinna rykte eller öka ens status i samhället.

Orsaken till denna strikthet är för att skydda kvinnan från dom lustfyllda blickarna från männen. Hon skall inte dra till sig uppmärksamhet på något sätt.

Källa

Var är friheten i detta, sa du? Vänta, det fortsätter:

Islam vill skydda kvinnan och bevara hennes självrespekt. När hon vistas bland andra än sin make eller sina nära släktingar ska hon förhindra att hennes kropp visas. Hennes kläder ska täcka alla delar av kroppen förutom ansiktet och händerna. De ska inte vara tätt åtsittande och inte heller vara genomsynliga. Inte heller får hon vara klädd så att hon liknar en man. Kläderna ska vara utformade så att de inte drar åt sig uppmärksamhet. Är hon däremot hemma och ingen kan se henne förutom hennes make eller nära släktingar kan hon ha på sig vad hon vill.
Allah Den Allsmäktige säger i Koranen:

”O Profeten, säg till dina fruar och dina döttrar och de troendes kvinnor att dra deras jalabiibihinna (ett klädesplagg i tyg som täcker hela kvinnans kropp från huvudet till fötterna förutom ansiktet och händerna och som har en så stor vidd att det inte visar hennes figur) över sig. Det är bättre än att de känns igen, så att de inte blir ofredade. Och Allah är ständigt Förlåtande, Mest Barmhärtig.” (Al-Ahzab 59)

Här kan man se att Allahs lag då den beordrar kvinnan att täcka sin kropp gör det för att beskydda henne och inte för att förtrycka henne.

Källa

Jag ser inte hur man kan bli mer tydlig i detta. Det är tydligt att:

  • en kvinna ska klä sig på ett visst sätt
  • en kvinna ska täcka sig för att män inte ska stirra på henne, istället för att bestraffa män för att de inte kan hålla ögonen i styr
  • en kvinna är av naturen sexuell och därför ska hon skyla sig
  • en kvinna kan ha på sig vad hon vill- hemma! Vilket betyder hon inte kan det när hon lämnar bostaden

Och ännu är det inte slut:

Syf­tet med detta är att upp­rätt­hålla en balans i sam­häl­let. När män och kvin­nor rät­tar sig efter en isla­misk kläd­kod beva­rar de inte enbart deras egen vär­dig­het och anse­ende utan bidrar även till ett lugnt och tryggt samhälle.Det finns vissa rikt­lin­jer för hur den mus­limska kvin­nan skall vara klädd. Hen­nes kläd­nad skall inte vara åtsit­tande eller genom­skin­lig på så sätt att den skön­jer for­men av det som täcks. Kläd­na­den måste likaså täcka hela krop­pen, utom ansikte och hän­der.

Källa

Balansen uppstår alltså när kvinnan täcker sig för mannen och på sin egen bekostnad. Samhället behålls lugnt om kvinnan täcker sig för mannen så han inte får lustar. På sajten ovan ges bara argument till varför slöja ska bäras, aldrig argument till varför den inte ska det. Dessutom kan man t.ex. läsa här om hur man på sajten enbart ger råd i hur kvinnan ska fortsätta bära sin slöja. Inga tips visas på hur man gör om man vill ta av sig den.

Noormohamed fortsätter:

Kvinnorna som vägrar skaka hand anser man vara ohövliga../../

Ja, det är väl inte bara kvinnor som anses vara ohövliga? Om man är uppväxt i Sverige känner man säkerligen till att här tar man i hand vid möten med andra människor. Det är inget konstigt. Det är svenska seder och normer, att man tar i hand när man möter en annan människa. Det är ingen tungkyss det handlar om…

Man menar på att det vore osannolikt att en kvinna väljer att bära slöjan när hon har friheten att springa runt i bikini på sommaren framför vem hon vill.

Så en kvinnas kropp får inte se ur hur som helst? En kvinna ska alltså anpassa sig efter män? Med detta tolkar jag det som att Noormohamed menar att en kvinnas kropp är smutsig eller skamlig på något vis. Som kvinna ska jag kunna knalla runt naken (om det nu varit lagligt) och ändå bli respekterad. Det är hemskt att läsa att kvinnans kropp är något som ska täckas och något som absolut inte får visas offentligt om bar hud är med i bilden.

Jag ser inte vad Noormohamed anser kvinnor ska använda för badkläder, det får hon gärna svara på. Kanske ska det gå till såhär?

Varför skall jag känna mig illa till mods och vara tvungen till att ta i hand för att kunna etablera en god relation med en främmande man i exempelvis skolan eller i jakt på ett arbete?

Åter igen, för att det är svensk sed och bruk. Man tar i hand.

Varför skall jag vara den som blir uttittad i butiker av försäljare för deras misstankar om att jag skall stjäla?

Undrar om det är enbart vad Noormohamed själv tror, eller om någon verkligen talat om för henne att de tror att hon ska sno något bara för hon har slöja på sig? Noormohamed fortsätter:

Det finns, enligt mig, inget typiskt ”Svensson-ideal” förutom att vara vänlig, respektera lagen och sin sociala omgivning vilket jag anser mig själv göra.

Jag anser att det finns bra svensson-ideal. T.ex. villa-volvo-vovve-grejen. Och att välja att inte ta i hand är alltså att respektera sin sociala omgivning? Jag anser inte det.

Ärligt talat, är stringtrosor för kvinnans egna fördel eller för mannens?

Hur kom stringtrosor in? Mig veterligen finns det ingen helig text för oss i väst som säger: ”Kvinnan ska bära stringtrosor..”. Stringtrosor är helt frivilligt och inget som syns om du går på stan. I Sverige finns inga normer, lagar och regler som säger att kvinnor måste bära stringtrosor. Om man däremot åker till Iran, är det slöja på direkt om man är kvinna. No mercy. Annars böter. I Sverige har vi inga sådana kontroller, poliserna kollar inte om kvinnan har string på sig. Personligen är jag emot stringtrosor, därför bär jag dem inte. Och ingen tvingar mig till det heller, då det inte står i någon helig text att jag ska bära det för att jag är kvinna. Dessutom finns det män som också bär string, finns det muslimska män som bär slöja?

Den nya Jack&Jones-reklamfilmen – fitness club – tyder på hur förtryckt kvinnan i väst är för tillfället. Man ser kvinnan helt enkelt som ett objekt, hon är het att titta på

Ja, men det säger ju Koranen också. Att kvinnan av naturen är ett sexuellt objekt som måste täckas för att män inte ska få lustar av henne. Så jag ser ingen skillnad, båda delarna är lika illa.

Samma sak gäller skämten om dumma blondiner som jag dock inte rankar som roliga snarare nervärderande.

Eller alla andra skämt som finns om män och kvinnor rent allmänt? Jag ser inte hur det kommer in här. Man behöver inte dra blondinskämt om man inte vill det.. Noormohamed fortsätter:

Avslutningsvis vill jag medge att jag är förtryckt. Dock inte av min pappa och inte av min bror utan för att jag tvingas skaka hand med främmande män för att kunna etablera en ”god samhällsanda”. På så sätt är jag helt enkelt påtvingad att följa normer och en viss ideologi, i ett land med formella lagar som inte tvingar till det.

Det kallas Sverige. I Sverige tar vi i hand. Åter igen. Om det nu är så himla hemskt kan man ju flytta till ett land där man inte tar i hand. Jag hade t.ex. aldrig flyttat till Iran för där måste kvinnor bära slöja. Jag hade inte flyttat till Spanien eller Italien för där pussar de kind. Man flyttar dit man känner att man är bekväm. Man flyttar inte till ett land och så klagar man på landets etik och moral. Passar det inte kan man bo i något annat land, anser jag.

  1. Vålnaden
    22 november, 2011 kl. 00:08

    Vad jag vet är det ingen som förbjuder Safiyah Noormohamed att bosätta sig någon annanstans i världen. Det finns många platser på jorden där hon inte behöver ta någon i hand. Dessa rekommenderas varmt.
    I detta landet hör handslag emellertid till folkvett.

    • 22 november, 2011 kl. 09:08

      Tack för din kommentar! Jag håller absolut med dig!

  2. Info
    20 december, 2011 kl. 19:48

    JÄMSTÄLLD JUL

    Jämställd, statligt genuscertifierad jultomte:

    http://coloursofkatja.se/tag/pojkar-lucia/

    Jämställd, statligt genuscertifierad julklapp:

    http://www.malmgrenpaintings.se/1984_delsida.htm

  3. 25 december, 2011 kl. 15:47

    God Jul och Gott Nytt År önskar LW

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

