Hem > Jämställdhet, Samhälle > Skolverket godkänner kvinnoförtryck

Skolverket godkänner kvinnoförtryck

Nu jävlar är man förbannad! Kolla in det här:

Mot bakgrund av att Skolverket 2003 och 2006 uttalade sig i frågan om möjligheten för en skola att förbjuda elever att bära heltäckande slöja alternativt slöja/sjal har Skolverket nu analyserat om verkets tidigare ställningstaganden ska ändras eller tydliggöras.

Länk

Samtidigt har Skolverket mage att länka till sin sida om Skolverkets allmänna råd ”För att främja likabehandling och förebygga diskriminering, trakasserier och kränkande behandling”. Big FAIL, säger jag bara.

Jag skickade ett mail till Skolverket med följande text:

Jag har läst hela promemorian kring ert beslut kring huruvida en elev/student ska få bära slöja, niqab och burka i skolan. Jag blev väldigt ledsen och orolig, för detta rättfärdigar ett allvarligt kvinnoförtryck. Ni skriver ”Klädsel är något som normalt bestäms av individen själv”. Då kan man ju fråga sig om en flicka på 6 år själv väljer att ha på sig ett plagg varje dag som inskränker på hennes synfält samt förmåga att leka och röra sig. Man kan också läsa de delar i Koranen där detta omnämns. Där står det tydligt att kvinnor ska täcka sig för att män inte ska väcka lustar. Kvinnan anses alltså vara ett sexobjekt och ska anpassa sig efter mannen. Även då alltså en flicka på 6 år anses vara ett sexobjekt och måste anpassa sig efter vad vuxna män tycker om henne.

Jämför med en mössa som man tar på sig när man känner för det och när det är kallt ute. En slöja måste du som kvinna ha varje dag, vid varje tillfälle du lämnar hemmet. Alltid, för resten av ditt liv. Jag kan omöjligt kalla det självvalt.

För mig är det högst skamligt att man accepterar något sådant. Jag som kvinna känner mig oerhört kränkt och ledsen att Skolverket accepterar att kvinnor ska anpassa sig efter män. Jag hade förstått bättre om det enbart var ok då kvinnan är myndig, men att en liten flicka på 6 år ska kunna bära slöja i skolan för att män kan få sexuella lustar över henne, är för mig totalt oacceptabelt! Dels signalerar man att kvinnan, som sagt, ska anpassa sig efter män och skyla sig, men även att det är OK för män att se på små 6-åriga flickor på ett sexuellt sätt!

Ni skriver att alla elever ska känna sig välkomna, men hade jag gått på en skola där tjejer fått gå runt i klädesplagg som säger att kvinnan är sexuell och ska täcka sig för män, hade jag mått oerhört dåligt. Jag hade inte känt mig välkommen i en sådan skola som stödjer något sådant! Hade det tagits på allvar? Knappast. Alltså är det ni skriver om rättvis behandling pga. kön och att man ska motverka diskriminering pga. kön, inte lika viktigt som sk. ”religiös frihet”.

Jag förstår att om man förbjuder detta plagg, kommer många flickor inte kunna gå i skolan. Det är inte trevligt, men det är heller inte OK att acceptera ett tydligt kvinnoförtryck som börjar med indoktrinering sedan barnsben. Man måste sätta ner foten och vägra kvinnoförtryck! Vad blir nästa grej som accepteras, att flickor inte får sitta i samma klassrum som pojkar eller rentav att flickor och kvinnor inte får gå i skolan alls? För det står det också i Koranen, att flickor och pojkar inte ska dela rum och att kvinnans plats är i hemmet. Så om man värnar om ”religionsfriheten” först och rättvisa för båda könen sist, är det bara en tidsfråga innan även detta kommer upp på tapeten…

Vid svar postar jag det här!

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

