Hem > Jämställdhet, Samhälle, Vardagligt > Sveriges 5 mest maktlösa

Sveriges 5 mest maktlösa

Fortfarande inget svar från Skolverket. Men däremot har jag idag hittat en riktigt rolig artikel, eller lista, skriven av min favoritjournalist Martin Aagård. Artikeln heter Sveriges 100 mest maktlösa och är en lista över de som Aagård tycker mest synd om. Eftersom  den ligger på Aftonbladet kan man ju enkelt räkna ut vilken politisk agenda den utstrålar, i synnerhet också eftersom det är Martin Aagård som skrivit den. I listan ser man tydligt vilka det är han tycker mest synd om. Jag minns så väl en artikel skriven av honom i somras där han bara klagade på det svenska midsommarfirandet. Det var minsann ingen fin kultur att supa skallen i bitar. Något ditåt skrev han. Sedan dess har han varit min stora favorit (ironi). Jag undrar verkligen var han bor; förmodligen i ett väl  isolerat hus någonstans i fin-Stockholm, väl åtskilt från klassproblem, våldtäktsproblem, invandringsproblem och smått och gott.

Så, det jag tänkt nu är att kommentera hans lista och göra min egna lista. Dock inte med 100 personer, utan 5 personer/grupper. Först ut, några kommentarer på de av hans punkter jag reagerade mest på:

11 Eleverna på Rosengårdsskolan
Vad de än gör så hamnar de alltid i topp på listor över Sveriges sämsta skolor när det gäller betyg och nationella prov. 66,5 procent av dem lever under fattigdomsgränsen, enligt Rädda barnen.
Min kommentar: Sverige är ett fritt land där man får bosätta sig var man vill. Är man invandrare och väljer att bosätta sig bland andra invandrare för att det är bekvämt, får man också ta konsekvenserna. Man lär sig inte språket och man anpassar sig inte till samhället. Om man inte skärper till sig och försöker skaffa sig jobb för att försörja sig, står man där också utan pengar. Det kallas för ansvar och något som man inte kan skylla på andra. Författaren Ann Heberlein har skrivit böcker om att man måste ta eget ansvar för sina handlingar; de böckerna borde alla människor läsa. Många vänsterorienterade människor gillar att tycka synd om andra hela tiden. Det hjälper inte. Personerna måste ta eget ansvar. Det är ingen som tvingar dem att leva i misären. Man får som sagt lära sig språket, etablera sig och skaffa sig ett jobb eller en utbildning. Man får lära sina barn uppförande, så går det bättre.

18 Kat-tuggarna
I fjol beslagtogs tio ton kat i Sverige. En dyr drog som passiviserar hundratals somaliska män. Men så länge problemen inte drabbar etniska svenskar kommer inget att göras för att rädda dem.
Min kommentar: Ja, jag tycker också synd om narkotikaberoende. Men varför just Kat-beroende? Jag bor själv i södra innerstaden i Malmö, vilket tydligen ska vara Malmös mest utsatta och fattigaste stadsdel. Här är många uteliggare som sover i min trapp, många av dem är påverkade. Är det inte synd om dem, då? Nejdå, givetvis är det bara synd om de somaliska männen som tuggar kat. Inte ens är det synd om deras kvinnor som får utstå misshandel av männen när de är påverkade.

20 Barnen i Landskrona
Trots regeringens nollvision för barnvräkningar vräktes 663 barn under 2011, avslöjar Hem och Hyra. Det är en ökning med 5 procent. Flest vräktes i Landskrona. Barnen får inte rösta.
Min kommentar: Bor barn ensamma i lägenheter? Mig veterligen är det svårt för ett barn att betala hyra, om det nu är det som menas. Och nej, barn får inte rösta. Det får inga barn under 18. Men är man över 18 är man ju inte barn längre. Det finns många barn som har det svårt, inte bara barnen i Landskrona.

25 Sverigedemokraternas lokalpolitiker
Tvingas skriva på sekretessavtal av partisekreteraren. I januari läckte en lista ut där partitoppen betygsatte sina partidistrikt med ord som miserabelt och katastrof. Ytterligare ett bevis på hur toppstyrt partiet är.
Min kommentar: Ja, visst är det hemskt. Aagård klagar också på Moderaterna på ett annat ställe i artikeln, men vänstern gör tydligen inte fel. Jag tycker mest synd om officiella SD-sympatisörer eftersom de får utstå hot och få sina hem vandaliserade av ligister som inte förstår vad demokrati innebär.

27 De prostituerade på Mäster Samuelsgatan
94 procent av alla prostituerade vill sluta, men kan inte. Idag har sexhandeln flyttat då många av dem fruktar ökande våld. Mäster Samuelsgatan upplevs som säkrare än Malmskillnadsgatan, enligt Stockholmspolisen.
Min kommentar: Aha, enbart prostituerade på en viss gata är det alltså synd om? Jag tycker personligen det är synd om alla prostituerade i hela världen, inte bara en viss gata i Stockholm…

29 Erik Videgård
Stjärnkrögaren fick cancer i halsen, men noll kronor i ersättning från Försäkringskassan och tvingades be sina föräldrar om pengar. ”Så här ska det fan inte vara”, sa han uppgivet till Aftonbladet.
Min kommentar: Där håller jag med om att det är fruktansvärt. Men det är så det blir när man bara tar in en massa bidragstagare som inte tar sitt ansvar. Det är så det blir när man låter folk välla in och leva på socialbidrag; då går alla skattepengar till det istället för stöd till t.ex. sjuka.

36 Snickarna
Plötsligt hatar alla hantverkare. Så till den grad att det har blivit underhållning i TV3:s Byggfällan, TV4:s Fuskbyggarna och på sajter som nitaenhantverkare.se. Om du fälls av Martin Timell finns ingen instans att överklaga till. TV5?
Min kommentar: Hm.. ok? Hatar du teveprogrammet Plus också, Aagård? Ja, visst är det hemskt när man kritiserar fifflare som inte gör vad de ska..

38 De papperslösa
De får sjukvård av frivilliga läkare. Utbildning av hjälpsamma lärare. Svartjobb i restaurangbranschen. Bostad i fjärde hand. Men kan de ställa krav på någonting? På Hisingen i Göteborg är de inte välkomna till skolan längre.
Min kommentar: Nu kommer säkert många reagera på detta, men jag tycker att om man inte är medborgare i ett land och gör rätt för sig, dvs. arbetar, varför ska man då komma och kräva? Sverige är inget Moder Teresa som kan hjälpa alla med allting. Vi kan inte stå och servera allting på flygplatsen när invandrare och flyktingar anländer. Vi kan inte trolla fram billiga bostäder, jobb och fri sjukvård. Då får vi höja skatterna så 100 % av det man tjänar går till skatter. Så kan alla papperslösa och alla flyktingar få fina boenden när de kommer till Sverige. Jag må låta orättvis, men det funkar inte att folk tror att de ska få saker serverat. Ja, det är hemskt att folk måste fly undan terror och hot. Ja, det är det!! Men vi i Sverige kan inte hjälpa alla  i hela världen!! I sådana fall får Martin Aagaård låta dem bo hemma hos sig och låta dem jobba för honom, eller något…

42 Säkerhetsvakterna
Ingen gillar säkerhetsvakter. Alla vet att de inte är riktiga poliser och de blir beskjutna och misshandlade. Inte ens deras äkta makar gillar dem. Säkerhetsvakterna har landets högsta skilsmässofrekvens.
Min kommentar: Nej man kanske inte gillar säkerhetsvakter om man inte kan uppföra sig? Om man går på SDU-möten och kastar glasflaskor och blir stoppad av säkerhetsvakter, gillar man dem nog inte. Så visst, Aagård och hans polare kanske är dem han menar med ”alla”. Och nej, är man säkerhetsvakt är man vakt, inte polis. Och så hade jag velat se en källa på att de har landets högsta skilsmässofrekvens..

45 Poliserna i Malmö
Sämst i Sverige på att klara upp brott.  Malmöregionen är större än Stockholm, men först efter de brutala morden har de fått resurser som kan motsvara stadens behov.
Min kommentar: Kanske för att de har så förbaskat mycket brott att klara upp? Undrar hur man hade känt sig om man får stenar kastade på sig när man gör sitt jobb..

71 Linn Ohlsson
Har jobbat i 10 år på Sveriges Radio utan att få en fast anställning. När hon skulle intervjuas om sin hopplösa situation, stoppades inslaget av kanalchefen.
Min kommentar: Det står reglerat i lagen att efter 2 år måste du få fast anställning. Om Linn går med i facket lär hon kunna få hjälp.

77 De afghanska barnen
Antalet skyddssökande afghaner i Sverige har ökat med 72 procent. Det är den grupp som har flest ensamkommande barn.
Min kommentar: Ja men så bra att alla med problem kan komma till Moder Teresa-Sverige då!

Så, det var det 🙂 Nu tänkte jag göra en egen lista med grupper/folk jag tycker synd om:

1. Martin Aagård
Jag tycker synd om människor som växer upp i skyddad värld och som inte får uppleva hur det är att bo i misären och se hur det går till. Jag tycker synd om människor som inte lärt sig att varje individ har ett eget ansvar för sig själv. Jag tycker synd om människor som arbetar som journalister och använder sitt arbete för att sprida politiskt propaganda. Jag tycker också synd om tidningsredaktionen de arbetar på, för det svärtar ner hela tidningen. Som journalist anser jag att man bör vara neutral.

2. (Flykting-)kvinnor
Jag tycker verkligen synd om kvinnorna som flyr till Sverige från sina hatiska män. Häromåret var det en afrikansk kvinna med döttrar som flydde till Sverige för att mannen misshandlade henne + att han ville könsstympa döttrarna. Mannen kom givetvis efter och sökte asyl i Sverige. Och nekades. Ett år senare sökte han igen och fick asyl. Toppen, Migrationsverket! Härligt att ni väljer män före kvinnors säkerhet. Jag tycker också synd om de kvinnor som kommer hit och blir besvikna över hus mesiga feminister är, exempelvis när Gudrun Schyman sa att de är rasistiskt att tala om hedersvåld. Snacka om att Fadime (RIP) vänder sig i graven! Jag tycker också synd om de kvinnor som lever under trakasserier och hot, men i Sverige får man inte ifrågasätta annan kultur för då blir man ”rasist” och trakasserad. Jag tycker också det är rent utsagt fruktansvärt när kvinnor gruppvåldtas och mördas, för att man sedan låter gärningsmannen slippa utvisning eftersom han då skulle råka ut för tortyr eller liknande i sitt hemland (vilket är uppenbart bullcrap för om man riskerar något sådant, uppför man ju sig och då är man extremt tacksam att man fått livet räddat) och då tycker FN det bryter mot mänskliga rättigheter att skicka hem mannen. Men att värna om landets kvinnor, det skiter man i. Tydligen ingår inte kvinnors liv i mänskliga rättigheter… Vad som också är fruktansvärt är när media blundar för detta och t.ex. inte går ut med signalement (så andra kvinnor omöjligt kan vara på sin vakt) och sajter som skriver ut namn och signalement stämplas som rasistiska och nazistiska. Jag läste någonstans att Sverige inte längre är med på topp-tre-listan över världens mest jämställda länder. Detta för att det finns så många kvinnor i Rosengård som inte får lämna hemmet eller stadsdelen. Ifrågasätta? Nej, absolut inte, de måste få behålla sin fina kultur. Grattis, svenska kvinnor, vi får snart en ny medeltidsera gällande vår kvinnosyn och alla gamla hederliga, äkta feminister i början på 1900-talet som kämpat kommer att vända sig i sina gravar…

3. Sverigedemokratiska aktivister
De får sina hem sönderslagna och de får inte behålla jobbet. Det är skandal i ett sk. demokratiskt land att man inte får tycka vissa saker utan att bli utfryst och få utstå fysiskt våld. Trams är vad det är.

4. Knivskurna hästar
Det verkar bli mer och mer poppis att nattetid ge sig in i hästhagar och skära upp hästars ben. Förjävligt och det är som att man vill införa dödsstraff på sådana människor som beter sig så mot försvarslösa djur!!

4. Malmös poliser och brandmän
En stor eloge ska Malmös poliser ha. De ger sig in i kaotiskt Rosengård med livet som insats. Och när de gör sitt jobb blir de anklagade för att vara rasister. Om någon polis då reagerar och kallar förövarna för grisar (eller vad det nu var), får alla poliser äta upp det. Då ska det till demonstrationer och fan och hans moster och kollektiv bestraffning för alla poliser. Nu får man ju istället enbart skicka in poliser och brandmän med arabiskt ursprung, för annars kan det vara ”rasistiskt” och även för att polismännen och brandmännen ska kunna samtala med förövarna. För lära sig språket i det land man bor, vore ju förjävligt…

5. Alla utsatta och svaga (men som ändå tagit sitt ansvar)
Exempelvis fungerar inte flyktingpolitiken särskilt bra, då det kommer in massor av folk hela tiden som sätts på socialbidrag. Mindre pengar blir det då till skolor, vård och äldreomsorg. Vill man ha bra vård får man betala dubbelt. Dels får man betala skatt för att man ska kunna gå till vårdcentralen. Men eftersom vården där är så undermålig får man ändå söka hjälp privat. Alltså betalar man dubbelt om man är sjuk och vill ha effektiv hjälp. Det är också synd om alla uteliggare och knarkare eftersom de inte tas om hand. Det är ju alltid papperslösa och flyktingar och alla andra som inte bidragit med något till Sverige, som ska ha hjälp först. Tycker man annat är man rasist. Det är också hemskt med alla svenska barn som lever i misär. Vi samlar ju aldrig in pengar till svenska barn med psykiska sjukdomar eller fysiska men, utan det är enbart barn i Afrika och Afghanistan som ska ha hjälp. Det finns väl inga direkta hjälporganisationer för att hjälpa skandinaviska barn utan vi ska givetvis alltid ge bort pengar till andra medan vi själva får det sämre och sämre.

  1. Weilyn
    29 januari, 2012 kl. 22:16

    Klockrent, som vanligt!

    Gött att se att skrivandet är igång igen 😉

    //Weilyn, (eller ska jag skriva Buster nu? Oh, the complications of the internet!)

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

