Hem > Samhälle, Vardagligt > Rasism att skoja om att någon heter Mohammed…

Rasism att skoja om att någon heter Mohammed…

Hahahah! Jag kan knappt hålla mig för skratt. Seriöst, detta är löjligt. Kolla in denna artikel: Rasistiskt mejl skickades till elev.

Seriöst, är detta ett skämt?

  1. Vad har den ens med rasism att göra?
  2. Hur kan Mehran bli ”chockad” av ett sådant mail? Jag blir chockad när någon skriver ”din jävla hora, jag ska döda dig!”. Men Mehran blir alltså chockad när någon skriver till honom att han heter Mohammed och att han kommer från Mecka. Det säger nog lite om hur lite skit han varit med om i livet…
  3. Han vill alltså inte gå på utbildningen bara för detta. Seriöst? Åter igen, det säger nog lite om vilket lyxliv man levt om man tackar nej till en utbildning enbart för det. Snacka om att ta allt på blodigt allvar.

Låt säga att jag hade varit bekant med Mehran och jag dessutom är bekant med en kille som heter Mohammed. Ponera att jag blandar ihop deras ansikten, vilket jag ofta gör. Jag råkar tilltala Mehram ”Men hej Mohammed!” när jag träffar honom. Är jag rasist då? Ja, förmodligen.

Dessutom är det så jäkla LOL att journalisten inte kan svenska språket. Rasism, jo man tackar ja. Denna journalist har gjort sig förtjänt av ett av mina fina mail:

Jag läste precis din artikel Rasistiskt mejl skickades till elev. Jag blev lite förvånad. Var är det rasistiska i mailet? Jag har läst artikeln många gånger men förstår fortfarande inte.

Varför är det rasism att kallas Mohammed?
Och varför är det rasism att någon tror man kommer från Mecka?

Rasism, enligt Wikipedia: ”Rasism definieras i allmänhet som åtgärder, förfaranden eller tro som speglar en världsbild uppdelad i raser, en ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas ”raser”.” Var i mailet delar man in folk i raser och säger att den ena rasen är bättre än den andra? Var i mailet står det t.ex. ”Mehran är svart och svarta är mindre värda”?

Så, låt säga att jag flyttat utomlands och jag skickar ett mail till en skola. Jag får felaktigt svar ”Kan du hjälpa Anna, hon kommer nog från Stockholm”. Hade det varit rasism då, eller?

Och jag tycker det är roligt om Mehran blev ”chockad” pga. det mailet. Då är han lyckligt lottad. Han ska veta hur mycket jag fått utstå som kvinna, men jag går inte till en tidning för det.

Hur som helst, jag tycker att man ska använda rätt ord för rätt saker. Ordet ‘rasism’ ska inte användas när det har hänt saker man inte gillar. Det som står i din artikel har ingenting med rasism att göra och jag anser att rubriken bör ändras omgående för att göra rättvisa åt innehållet. Oproffsigt, ja möjligtvis, men absolut inte rasistiskt.

Vi får väl se vad jag får för svar, om jag får svar.

Kategorier:Samhälle, Vardagligt
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

