Hem > Jämställdhet, Samhälle, Vardagligt > Wow, svar inkommet..

Wow, svar inkommet..

Jag fick faktiskt svar på mitt mail till journalisten:

Det finns en klar rasistisk underton i mejlet. Att säga att någon kommer ”från Mecka” handlar egentligen om att säga att Mehran är utlänning. Inte så svårt att inse. Likaså att dra till med ett slags gruppnamn på alla dessa som är av en annan ras än i är. Mohammed används ju av lektorn istället för att skriva ”blatte”, ”svartskalle” eller något annat nedsättande, som vi gör när vi tycker att de alla ju är lika och bör behandlas som grupp och inte individer.

Men är vi inte överens så är vi inte. För mig, och för de flesta andra som hör av sig, så är detta ett sätt att uttrycka sin rasism.

Intressant, man får alltså fritt tolka detta hur man vill? Och vad kul att folk stoppar i mun på lektorn, att Mohammed användes istället för att skriva ”blatte” eller ”svartskalle”. Har lektorn sagt det själv eller är det journalisten som hittat på? Jag tror mer på sistnämnda.

Ja jag säger då det…

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

