Hem > Jämställdhet, Samhälle, Vardagligt > Suck suck suck..

Suck suck suck..

Stackars, stackars. Jag tänker på denna artikel: ”Chauffören ska vara svensk”:

Jag blev otroligt ledsen. Det finns ingen plats för mig i Sverige längre, säger han.

Hashim Haji ser sig alltså inte som en svensk, eller? Hade jag varit honom hade jag kört och hämtat upp kunden ändå. Han har väl rätt att kalla sig svensk om han nu känner sig svensk?

Nä men givetvis. Bara för att en enda kund bett om en svensk chaufför, finns det ingen plats i Sverige längre, nejdå. Hashim Haji vet verkligen inte hur det är att vara kvinna. Och hur många jobbannonser har man inte läst där det står att man måste kunna tala turkiska? Givetvis inte samma sak som att skriva ut vilken nationalitet man ska ha, men ändå farligt nära. Och hur många gånger har man inte blivit illa behandlad för att man är kvinna?

Jag säger inte att händelsen inte är tråkig, vad jag tycker är roligt är att Hashim Haji drar slutsatsen att han inte har en plats i Sverige, baserat på en ynka händelse. Då kan man inte ha mycket problem i sitt liv, den saken är säker…

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

